Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Imponerande lejonhuvud i lila skål - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Imponerande lejonhuvud i lila skål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Imponerande lejonhuvud i lila skål

Höjd 4 cm. övre diameter: 16 cm. Frostad utsida och lejonmasken, planslipad botten. Känslan jag först fick var tyskland, lejonhuvudet som nästan påminner om en rovdjursfågel som kurar ihop sig. Enligt säljaren, svensk tillverkning men saknade formgivare som skulle vara välkänd! Ollers? Ngn som känner igen denna skål?Click image for larger version

Name:	001.JPG
Views:	1
Size:	99,3 KB
ID:	669136Click image for larger version

Name:	002.JPG
Size:	97,9 KB
ID:	669137Click image for larger version

Name:	003.JPG
Size:	98,1 KB
ID:	669138
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jules Henri Venon ska vara mannen bakom verket.Får olika uppgifter om glasbruk och år (1927,28,30)när jag Googlar,Pukeberg el Reijmyre.För mig känns det Elme....Nu kan du forska vidare.Kanske kan någon annan PESáre berätta mer.

Comment

Pukebergs glasbruk har jag för mej att den kommer från
      I’m a real mean bitch!

Comment

Tack snälla ni! Har inte lärt mig googla via bilder, eller om jag har den funktionen. Själv hade jag aldrig lyckats googla mig fram till denna information. Här skriver Bay i en artikel för några år sen:
        I det senaste numret av A&A nr 2 2012 har jag skrivit en artikel om Pukebergs glasbruk och om en okänd formgivare Jules Henri Venon. Denne var fransk-amerikan och lät svenska glasbruk tillverka…

Han nämner Pukeberg, andra tillskriver lejonfatet Rejmyre, googlar vidare...

Comment

Oj oj - fastnade i en jätteintressant diskussion på collectorsweekly - tiden bara flög iväg. Jo det lutar strakt åt att skålen kommer från Pukeberg och att Jules Henri Venon, fransman som flyttade till usa tidigt -20-tal. har patent på mönstret, som det uttrycks. Att det gjordes mest för export till den amerikanska marknaden.

Comment

Working...
          X