Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sejdel för kamratliga!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sejdel för kamratliga!

I goda vänners lag är det sällan tyst och då behöver man snart något att fukta strupen med, kanske öl i en sejdel som även kan bjudas ur? Jag vet inte vad som var normalt förr, men skulle jag tömma några sådana här ensam så skulle jag snart vara full, den rymmer drygt 9 dl upp till den blå randen!

Målad dekor, hänkeln fästad uppifrån och ned. Vasst puntelmärke i botten och lilatonad glasmassa.

Inköpt på auktion i helgen, vad tros om ålder och ursprung?

Själv gissar jag på ca 1840-1860 och beställd med svensk text från det tysktalande området.

Click image for larger version

Name:	P2070011.jpg
Views:	1
Size:	95,3 KB
ID:	668803

Name:	P2070012.jpg
Size:	103,1 KB
ID:	668804

Name:	P2070013.jpg
Size:	74,4 KB
ID:	668805

Kul att se en kompis till min. http://precisensan.com/antikforum/sh...ight=w%E4nskap

Tror inte att de behöver vara tyska.

Comment

Håller med, de svenska bruken gjorde dessa. Jag har själv nån med blommålning på och på museet här i Limmared finns en 4-5 st med olika slags målningar på. Nästan alltid är det nån devis påmålad likt din vilket gör det troligt att dessa gavs bort som presenter.
      På min står det "se glad ut"

Comment

Trevligt, tack för länken! Sejdlarna är ju nästan identiska, kartuschen skiljer dock lite, ska vi tolka det som att de beställdes på bruket och att man fick välja schabloner till måleriet, eller att det är lite olika tillkomsttid? E.B:s kartusch ser lite ålderdomligare ut, påminner om dem man ser på äldre silverbägare.

Comment

Mycket trevliga, vad brukar dom ligga i för prisklass?

Comment

Vet inte vad de brukar ligga på, men min kostade 600 kr vid inköp och jag skulle nog vilja ha det dubbla för att skiljas från den. Det är lite av ett sådant där föremål som kan kosta vad som helst, beroende på var du finner det. På loppis kostar det nog ofta inte mer än någon tia, på auktion lite vad som helst beroende på vilka som är närvarande, och i antikhandel oftast mer än vad någon är beredd att betala.

Comment

Working...
            X