Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Med glas vet man ju aldrig. Snapsglas med ålder???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Med glas vet man ju aldrig. Snapsglas med ålder???

Man vet ju egentligen aldrig riktigt med glas om det inte är dokumenterat, stämplat, etiketterat eller patinerat rätt och med tenik för tiden. Puh! Har ju samlat på snapsglas sen många år tillbaka men nu gjort mig av med det mesta eftersom nya intresseområden trätt fram, men det här glaset kunde jag inte motstå. Har aldrig haft ett liknande. 18 cm högt! Håller ca 55 cl. Varken tungt eller lätt gällande storleken. Rejält bottenringsslitage, underbar fot och puntelmärket ser ut som ett hopkok av sten och glas, riktigt orent. Vill gärna tänka tidigt 1800-tal men känner mig vilsen nu...ngn som kan tillföra ngt. Stora snapsar på den tiden
    Click image for larger version

Name:	047.JPG
Views:	1
Size:	135,2 KB
ID:	668652Click image for larger version

Name:	048.JPG
Size:	104,8 KB
ID:	668653Click image for larger version

Name:	049.JPG
Size:	104,2 KB
ID:	668654Click image for larger version

Name:	051.JPG
Size:	140,4 KB
ID:	668655Click image for larger version

Name:	052.JPG
Size:	95,9 KB
ID:	668656Click image for larger version

Name:	053.JPG
Size:	70,6 KB
ID:	668657Click image for larger version

Name:	054.JPG
Size:	83,5 KB
ID:	668658
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

55cl, ja det blir ju en rejäl snaps.
    F.ö. Ett jätteintressant glas, får
    kolla vidare............

Comment

Kul att du tycker det är intressant prylsnubben. Nu ska jag intressera mig för kvällsmaten men återkommer senare!

Comment

Ah, ser ju felet här, naturligtvis inte 55 cl!!! 0.5 dl eller snarare 0.8 dl. Stor snaps ändå! De här tre paraplyglasen skiljer sig mkt åt oxå. Det stora rymmer: 1 dl och ska kanske inte kallas snapsglas då. Har inte haft större snapsglas än dessa eller är det stora paraplyglaset att betrakta som vinglas?Click image for larger version

Name:	010.jpg
Size:	92,2 KB
ID:	557517

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Man vet ju egentligen aldrig riktigt med glas om det inte är dokumenterat, stämplat, etiketterat eller patinerat rätt och med tenik för tiden. Puh! Har ju samlat på snapsglas sen många år tillbaka men nu gjort mig av med det mesta eftersom nya intresseområden trätt fram, men det här glaset kunde jag inte motstå. Har aldrig haft ett liknande. 18 cm högt! Håller ca 55 cl. Varken tungt eller lätt gällande storleken. Rejält bottenringsslitage, underbar fot och puntelmärket ser ut som ett hopkok av sten och glas, riktigt orent. Vill gärna tänka tidigt 1800-tal men känner mig vilsen nu...ngn som kan tillföra ngt. Stora snapsar på den tiden
          Påminner en hel del om detta som ska vara svenskt och 1820-tal.
          PS Ditt är det största Äjth.
          Bifogade filer
          Last edited by prylsnubben; 2015-04-12, 13:15.

Comment

Nämen se där, visst har de klart släktskap - foten är ju preciiis... tackar Prylsnubben!

Comment

Trevligt snapsglas, för det är väl vad vi vill kalla det idag. Så sent som i Kostas första illustrerade priskurant från mitten på 1850-talet finns det här glaset med som vinglas med och utan väder i benet. På 1700-talet fanns det en typ av glas som kallades "Nakna jungfrur", också med och utan väder i benet. De var oftast ännu större och vidare. I början av 1800-talet blir de något mindre och påtagligt smalare för att framemot 1860 vara nere i det som är den klassiska höga pinnen för snaps som enligt reklamen för Älghults glasbruk, som tillverkade dem ända in på 1990-talet, är "glaset som proffsen använder". Många av de glas som vi idag använder som snapsglas kallades då i priskuranterna för vinglas. Vinglasen började växa först i början av 1900-talet. Det var trevligt att få se glaset. Mera 1800-tal, detta i glasavseende så mobbade tidevarv, efter de ädla gustavianska och före de designade vill jag se i dessa spalter! Tidsangivelsen Prylsnubben ger stämmer bra, men som sagt så sent som på 1850-talet finns de med i Kostas kurant.

Comment

Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                Trevligt snapsglas, för det är väl vad vi vill kalla det idag. Så sent som i Kostas första illustrerade priskurant från mitten på 1850-talet finns det här glaset med som vinglas med och utan väder i benet. På 1700-talet fanns det en typ av glas som kallades "Nakna jungfrur", också med och utan väder i benet. De var oftast ännu större och vidare. I början av 1800-talet blir de något mindre och påtagligt smalare för att framemot 1860 vara nere i det som är den klassiska höga pinnen för snaps som enligt reklamen för Älghults glasbruk, som tillverkade dem ända in på 1990-talet, är "glaset som proffsen använder". Många av de glas som vi idag använder som snapsglas kallades då i priskuranterna för vinglas. Vinglasen började växa först i början av 1900-talet. Det var trevligt att få se glaset. Mera 1800-tal, detta i glasavseende så mobbade tidevarv, efter de ädla gustavianska och före de designade vill jag se i dessa spalter! Tidsangivelsen Prylsnubben ger stämmer bra, men som sagt så sent som på 1850-talet finns de med i Kostas kurant.
                Tack Gärdsle, intressant information... so long....

Comment

Tack gärdsle - riktigt intressant och fyllig information!

Comment

Ah, ser ju felet här, naturligtvis inte 55 cl!!! 0.5 dl eller snarare 0.8 dl. Stor snaps ändå! De här tre paraplyglasen skiljer sig mkt åt oxå. Det stora rymmer: 1 dl och ska kanske inte kallas snapsglas då. Har inte haft större snapsglas än dessa eller är det stora paraplyglaset att betrakta som vinglas?[ATTACH]149018[/ATTACH]
                    En snaps på mellan 5-8 cl, är den stor ? Trodde att en sexa var ganska normalt,trots dålig erfarenhet av snapsande.
                    Det har inte blivit fel igen, glaset ser onekligen ut att rymma mer än du angett ?

Comment

Volymerna stämmer allt. Har mätt men bilderna kan ge en illusion av att de håller mera.

Comment

Ah, ser ju felet här, naturligtvis inte 55 cl!!! 0.5 dl eller snarare 0.8 dl. Stor snaps ändå! De här tre paraplyglasen skiljer sig mkt åt oxå. Det stora rymmer: 1 dl och ska kanske inte kallas snapsglas då. Har inte haft större snapsglas än dessa eller är det stora paraplyglaset att betrakta som vinglas?[ATTACH]149018[/ATTACH]
                        Stor snaps ändå ? Ditt glas är enl. Wikipedia ett standardglas för en svensk snaps : " i mitten på 1900-talet var en standardsnaps på restaurang 7,5 cl ". Två sådana innebar alltså 15 cl,vilket var ransonen enl. dåtidens alkohollagstiftning.
                        Senare,i samband med motbokens avskaffande, ändrades standardsnapsen till 6 cl.
                        Glaset är charmigt i all sin enkelhet,kanske det har varit ett restaurangglas ?

Comment

Working...
                        X