Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bastard! ödleskinnsmönster i märkliga färger

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bastard! ödleskinnsmönster i märkliga färger

20.5 ch hög med mönster i relief och en fot som väl egentligen inte harmonierar med ödleskinnsmönstret. Slipad överkant. Blåst i form? mönstret känns även på insidan. Hur fick man till det här? inget puntelmärke. Mot ljuset ser glaset halvgenomsläppligt ut och tonar mot den bruna nyansen i foten.Kunde bara inte låta bli att ta med den hem. Det enda liknande mönster jag sett på vaser är från Elme, kan inte finna den bilden nu. Den känns ju långt ifrån svensk. Ser ivrigt fram mot spekulationer och kunskap.Click image for larger version

Name:	003.JPG
Views:	1
Size:	106,5 KB
ID:	668497Click image for larger version

Name:	005.JPG
Size:	71,0 KB
ID:	668498Click image for larger version

Name:	006.JPG
Size:	116,7 KB
ID:	668499Click image for larger version

Name:	007.JPG
Size:	118,3 KB
ID:	668500Click image for larger version

Name:	008.jpg
Size:	54,2 KB
ID:	668501Click image for larger version

Name:	009.JPG
Size:	100,2 KB
ID:	668502
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Måste fråga om det svarta streck mönstret är målat på utsidan, hittar du någon formskarv?
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Måste fråga om det svarta streck mönstret är målat på utsidan, hittar du någon formskarv?
      Hirvi
      Nej, de ser inte målade ut, det är ett brnt mönster som verkar bryta fram. Ingen skarv på varken fot eller kupa, endast märken efter fotens ansättning.

Comment

Ja den kupan är då snurrad i en form under blåsning, mönstret blir till när dom först blåser till i en optikform och sedan blåser dom i den andra formen som blir kupan, att det blir den färgen på mönstret har med olika efekter på olika glasfärger (hur färgerna anlöper varmt och kallt) att gå djupare i denna fråga kan bli svårt, foten kan ju vara gjord för sig,
        och så satte dom dit den när vasen gjordes i hyttan, kan ju även vara driven med fotsax på vasen, men det ser inte ut så.

Puntel behövdes inte på detta glas för kappan är avsprängd i sliperiet och sedan slipad, jag tror inte heller att glaset är från Sverige.

Kappa// är glaset som blir ovan formen när man blåser en pjäs, det är det som sprängs bort.

Optikformar// kan se ut på många olika sätt.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Det låter komplicerat! så jag är inte säker på att jag förstår riktigt....men tack ändå... Jo foten är gjord för sig.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
            Det låter komplicerat! så jag är inte säker på att jag förstår riktigt....men tack ändå... Jo foten är gjord för sig.
            Ha ha! Du får komma hit å få en redogörelse.
            Hirvi

Comment

Working...
            X