Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karaff med tennbeslag.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karaff med tennbeslag.

Köpte för en tid sedan den här karaffen på ett lokalt loppis. När jag kom hem upptäckte jag att det är inristat ett personnummer i botten. Hur vanligt är det att man ristar in personnummer och varför? Har frågat runt lite och fått gissning på bl.a doppgåva. Men p-numret börja på 41 och karaffen är väl 20-tal? Nån som har en idé?
    Karaffens höjd utan propp är 22cm och proppen 9cm.
    Bifogade filer

Enbart märka inför stöld, eller skall vi säga i förebyggande syfte?
    Ack ja det gäller att vara förutseende.

Comment

Jodå jag har varit inne på det också. Men varför förstöra ett glasföremål med att gravera personnummer, även om denna karaff knappast betingar ett högre värde? Men förmodligen har du rätt.

Comment

I 1980erne/først i 1990erne kunne man først låne gaverigssæt her i Danmark. Siden omkring 1987/88 begyndte de at dele dem ud gratis (free of charge) Jeg har selv et sæt. Med det har vi graveret personnr i mange ting. Sæt bestod af en til at ridse med og skabeloner til tal og bogstaver. Jeg kan ikke finde det pt, men skal tage et billede ved lejlighed.
        Det var det kriminalpreventive råd som stod bag.
        Der var ikke en vejledning med - hvad du skal gravere og hvad ikke. Så folk skrev personnumre for at forhindre tyveri.
        Eftersom folk er uvidende - så ved de ikke hvad som har økonomisk værdi eller ej. Derfor er mange ting som folk var glade for = ja så ressonerede de at de måtte være dyre - og at en tyv ville gå efter netop...

Comment

Det var likadant här i Sverige. Polisen uppmanade folk att stöldmärka alla sina saker.
          Jag vet inte om man fick dem gratis här, men de kunde lånas och köpas subentionerat.
          Att man därigenom förstörde sina saker var det inte många som tänkte på. Jag har sett mycket värre exempel - både silver, gjutjärns och träföremål där märkningarna setat på ett sådant sett att den verkligen spolierat sakernas värde

Comment

Visst är det som ni säger tråkigt med stöldmärkta saker för
            oss.

Men själva jublar vi över bomärken och inristade namn på
            våra antika saker.
            Tänk på samlare om 200år, de kommer jubla över
            personummer från före detta ägare på deras antikviteter.

Comment

Absolut AF! Du har ju en poäng. Och personnumren kommer ju också att vara mycket lättare att spåra.
              Fast det blir väl framtida generationer.

För att komma lite från ämnet har jag faktiskt funderat en hel del på det när jag tagit rätt på brev, papper, fotografier mm. som sparats av släkten under åren.
              När jag bestämt vad som skall sparas har jag valt saker som är tillräckligt gamla, minst 50 år och helst 100. Men det gör ju att från de senaste 50 åren har jag väldigt lite. Jag har ibland kännt det som att för framtiden så kommer delar av min familjs historia att vara raderad inför framtiden.
              Å andra sidan är det väl bara att konstatera att man inte kan intressera sig för allt - man får väl lämna något till framtida generationer

Comment

Her er hele sættet med klistermærker, gravørpen, ekstra nåle og skabelon.

Jeg har det selv sådan, at jeg tænker hver gang jeg ser en ubehjælpsom gravering i en ting. Den generer mig ikke. Jeg tænker som AF og FBQ. En ting som er 50 år gammel - ja den har haft en ejer før mig - og hvem har mest ret til tingen. Vi har før debateret graveringer - skal de fjernes eller ej. Selv har jeg det fint med dem.
                Denne sølv skål fra 1911 havde en ejergravering fra 1930erne første gang jeg så den. jeg købte den ikke dengang. Da jeg så 3 måneder senere købte skålen - da var ejermærket fjernet. jeg havde endda sagt til sælger at de ikke skulle fjerne. En del af skålens historie er nu borte og ingen tror alligevel på at jeg har ejet siden 1911.
                Bifogade filer

Comment

Working...
                X