Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

benglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• benglas

Lägger in en dålig men dock bild på ett brännvinsglas, höjd 7,5 cm. Det har rått puntelmärke och gott slitage. På grund av belysningen ser kupan vitare ut än resten, men färgen är densamma över hela glaset. Idéer kring ålder och ursprung?
    Bifogade filer

Lägger in en dålig bild till med ett punschglas i benvitt och på ett blått punschglas med vit kant. Det blåvita kommer antagligen från Gjövik eller Sölje, medan det vita har en ägarhistoria som leder till Eda glasbruk och 1850-tal. Dessutom lägger jag till en bild hämtad ur boken Vanhat Lasini av Markku Annila (Finlands glasmuseum 2013). Bildtexten säger Notsjö (Nuutajärvi) och 1860-tal.
    Färgen lär man ha fått genom tillsats av benmjöl och skrönan säger att smältaren då fick en extra ranson brännvin p.g.a. det stank så illa.
    Bifogade filer

Comment

Benmjöl fick vi barn hemma, det skulle väl stärka skelettet och tänderna kantänka, men jag fick
      aldrig något brännvin att skölja ner det med.

Comment

Benmjöl vet jag aldrig att jag fick som barn. Kanske borde jag fått det eftersom jag vet att man penslade brännvin på den trasiga tanden när man hade tandvärk. Eftersom vi är inne på hälsa och hygien lägger jag in en bild på ett handfat från Eda och 1850-tal. Finns på Eda Glasmuseum.
        Bifogade filer

Comment

Det handfatet skulle man ju inte våga skita ned med sina smutsiga händer. Nä, det får bli till
          att först tvaga sig ren i ett annat mindre fashionabelt kärl och sen köra finliret i EDA-handfatet

Comment

Working...
          X