Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nubbeglas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nubbeglas?

Detta lilla glas fick jag i finland av min farmor som liten pojk..hon bodde i en gammal stuga..jag minns så väl att hon sa " den här ska du ta din första sup ur" tror inte min första blev ur detta glas, men det har blivit en och annan ur den ändå..
    Min fråga, kan man datera detta glas från utforminingen..1900 tal eller 1800 tal?
    Den är så charmig med den lite sneda foten, och en och annan glasbubbla i glaset. Ca 10-11 cm hög..
    Bifogade filer

Det er en variant af dette glas. https://www.google.dk/search?q=herli...ml%3B139%3B160
    I Danmark hedder det "Chr 8" fremstillet fra 1867. Chr 8 har en mere rund afslutning. Dit har en kant - bund af culpa.
    Findes både i glat og i olivslibning - faktisk i flere oliv slibninger Samt i andre slibninger. Med stjerner eller andet.

Så det er en variant. Du har - det kantede.
    Dit glas er sikkert finsk. Det findes også i svensk (og norsk formentlig) udgave.
    Meget populært glas. Holmegård fremstillede det frem til 1942.

Også lavet i presseglas.

I dag findes typen også . fra Polen?

Alt i alt - dit glas er ca 1900 plus/minus.

Comment

En av de mest produsert glassmodellene i hele skandinavia og sikkert produsert i resten av nordeuropa også. I Norge produsert på Hadeland fra 1856-1940 under navnet "Bertha". De finnes med mange dekor; riller, fasettslip, rydbergslip/ets, emaljemalt m.m.

Alltid artig med gamle ting som har sin egen historie Alt for mye blir gitt bort, kastet og solgt slik at de små historiene går tapt....

Med brudt utslipt puntmerke under vil jeg plassere det på siste halvdel av 1800-tallet, men det kan også være senere.

mvh
      Banden
      Last edited by Banden; 2014-11-22, 09:59.

Comment

Working...
      X