Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saltkar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Väldigt snyggt med ett sådant skåp.

Comment

Du var en salt kille Lasse,
      kunde vara roligt att rumla om lite i det skåpet!
      Jag tänker ofta på glasarbetare jag känner i landet,
      de är väldigt få som samlar på glas, jag vet dom som inte har någonting från det bruk dom jobbade på, jobbat i en glashytta i 40år, har inget hemma,
      en radiohandlare kanske inte har huset fyllt med radio,
      jag har väl lite glas, men vi är inte många!
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
        Väldigt snyggt med ett sådant skåp.
        Jag gillar det skåpet Det var protester innan det kom in. Men väl på plats och med ny belysning så blev det godkänt. Det är lite stort men det blev fullt ändock. Det är egentligen frugans samling mycket av det.
        Jag hade två skåp till men jag fick inte ta in flera. Ulla gav bort dem
        DG

Comment

Hur Du kunde se det här lilla saltkaret i bakgrunden begriper jag inte
          Ja det är ett turbin. Ca 4 cm högt och 6 cm i diam.
          DG

PS Färgen på fotot beror på belysningen.
          Bifogade filer

Comment

Det andra på fot är det här. 6 cm högt och 6x8 med 4-kantig fot
            Pressat glas Även här har jag lite fel belysning Lite svag lilaton i det
            DG
            Bifogade filer

Comment

Bidrar med ett par swischengoldsaltkarspar (puh långt ord) Tyskland/Böhmen omkring 1800.
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                Hur Du kunde se det här lilla saltkaret i bakgrunden begriper jag inte
                Ja det är ett turbin. Ca 4 cm högt och 6 cm i diam.
                DG
                PS Färgen på fotot beror på belysningen.
                Inte svårt när man, som jag, fått turbin på hjärnan (och i skåpen).
                Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                Det andra på fot är det här. 6 cm högt och 6x8 med 4-kantig fot
                Pressat glas Även här har jag lite fel belysning Lite svag lilaton i det
                DG
                Det var snyggt. Den lila tonen framgår inte men jag kan föreställa mej den.
                Har du några fler på fot?

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                  Bidrar med ett par swischengoldsaltkarspar (puh långt ord) Tyskland/Böhmen omkring 1800.
                  Vackra.
                  Jag blir riktigt avundsjuk när jag ser allt lyxglas.

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                    Kallin, saltkaren ser ju finsipade ut i botten, då har tydligen
                    den röda plattan satts dit efter i sliperiet, men min undran är,
                    sitter mönstret på den röda fotplattan, så det lyser igenom, kul att veta.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Den slipade stjärnan är slipad i botten på saltkaret. därefter förgylld. löven är förgyllning på glasplattan.

Ganska avancerad teknik. Saltkar är enkelt, men ett bägarglas gjort av en massa glasplattor som limmats samman är mer avancerat. För att intye tala om dyrare.
                      Kolla på denna:

Comment

Ja då hänger jag med på saltkaren Kallin,
                        länken, det var fina saker, men ljusår från min plånbok!
                        Jag läser om olika tekniker att påföra och göra mönster på glas
                        under 500år, alla dessa medikamenter som används hit och dit,
                        det går inte plats i bollen på en gång.
                        Hirvi

Comment

Oj, oj vilka saltkar, Lars K serverar värstingen. Skåpet, det hade jag gärna haft ett, formen och storleken. menar du att frugan kastade bort de andra två!???
                          Ja det lilla saltkar som földe med mig hem idag matchar inte dessa, men det var blått i varje fall.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                            Ja det lilla saltkar som földe med mig hem idag matchar inte dessa, men det var blått i varje fall.
                            Jag tror det krävs en liten bild.

Comment

Men den är så liten att när man trycker ner en fuktig tumme i den så är saltet slut.
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hmm....ta en minibild då.

Comment

Working...
                                X