Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal glas är alltid intressant

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal glas är alltid intressant

Ett par vaser och lustiga snapsglas, har jag frågor kring, bilder senare idag.
    Bägge glasen har knäck i botten, när började man få för vana att istället slipa bort knäckarna och varierade detta från olika föremål och bruk? (låter som svaren är ja ja på dessa frågor
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

4 st snapsglas?, 52 mm höga, handmålade. Hur gamla och är det verkligen snapsglas?
    Bifogade filer

Comment

Kan det vara ett teglas?

Jag har sett liknande glas i sådana sammanhang. Kan det vara Marocko?
      Åldersmässigt har jag ingen aning.

Comment

Nej, inga teglas från Marocko såvida inte marocaknerna är en tvärhand höga .
        Glasen rymmer 1 cl vardera.

Comment

Oops, missade en liten men viktig detlj

Comment

Ytterligare ett glas. En vas, handmålad 15.5 cm hög, den är inte ett dugg proportionell upptill. Knäck i botten. Talar vi sekelskifte eller senare?
            Bifogade filer

Comment

Nästa vas, handmålad. Knäck i botten ca 18 cm hög. Var finns vi i tiden här?
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
                Ytterligare ett glas. En vas, handmålad 15.5 cm hög, den är inte ett dugg proportionell upptill. Knäck i botten. Talar vi sekelskifte eller senare?
                Parvaser vanliga från 1900-talets början. En del var bemålade med träd och grenar. Såldes bla från den anrika postorderkatalogen Åhlen & Holm

Comment

Ursprungligen postat av Äjth
                  Nästa vas, handmålad. Knäck i botten ca 18 cm hög. Var finns vi i tiden här?
                  Inte en aning om var denna skapelse kommer från, ej heller hur gammal den kan vara.

Comment

Så den översta vasen brukade dyka upp i par? Bilden jag lagt ut är ett hopklippt för att visa ojämnheten i blåsningen av den övre delen av vasen. Kanske trodde du att det var 2 st?
                    Tror du att ngn av vaserna är svensk. Glaset i vas nr 2 är läckert; liksom "randigt" på horisontalen.
                    Tack för ditt svar Lars. Har noterat att den här typen av glas som uppenbarligen är enbart vaser för prydnad oftast ä
                    r svåra att spåra tids/geograf-mässigt eller är jag ute o snurrar? Vi har så många bra glaskännare som besöker detta Forum och jag trodde nog att den här typen av glas var ganska vanlig och lätt igenkänningsbar.?

Comment

Jag trodde det var ett par

Faktum är att denna typ av vaser ofta omnämnes som parvaser. I nedanstående scan från Åhlen & Holm jubileumskatalog 1899-1909 framgår det att de såldes parvis.

På den nedre bilden är ett scan från Aarhus glasverks katalog från 1901.
                      För att beskriva hur svårattribuerade de är kan jag nämna att det i den katalogen fanns omkring 70 st olika vaser med varierande mönster. Din vas fanns inte bland dem. De flesta glasbruk gjorde samma typ av glasalster. Troligtvis hade de också en uppsjö modeller.
                      Bifogade filer

Comment

Tack Lars. Rent historiskt; användes/tillverkades dessa vaser som prydnad eller till bruk? Förstår att kanske både Danmark, Sverige och Finland? tillverkade den här typen av vaser och kanske oxå övriga delar av mellan-Europa. Det faktum att vaserna är handmålade/handblåsta innebar att det var en ruggigt stor produktion givetvis!
                        Produktionstiden är således sekelskifte 1800-1900, är jag rätt där eller drog den här typen av prod. ut ett tio, tjugotal år? Förmodar att det var ett popularitets-prod. utan nämna desiners eller dekoratörer/triser ? Lite spännande detta, tycker jag.

Comment

Ursäkta stavfelen, tangentbordet har gjort ett antal mil.

Comment

Lyfter denna fråga, rörande de små snaps?glasen.

Comment

Äj... jag ser med både vördnad och förvåning att du är tidigt ute och lyfter snapsglaset.

Comment

Working...
                              X