Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gryt, sockerskål.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gryt, sockerskål.

Detta med Gryts glasbruk 1897-1903 har ju varit uppe förut. Om det finns föremål UTAN
    signaturen "GRYT" som med säkerhet kan härledas till sagda bruk. Någonstans nämns att
    formar från Gryt (som tillhörde Reijmyre) skulle ha återanvänts efter branden som ödelade
    Gryt 1903. Man skulle då ha slipat bort "GRYT" från formarna och glaset blev alltså anonymt,
    utan märkning. Jag har även sett föremål med en liknande "snäckdekor" tillskrivna EDA.
    Efter lite mera efterforskningar verkar de flesta omärkta sägas vara gjorda på Eda glasbruk.
    Nåväl, nog borde min lilla nyfunna vän från igår kunna härledas till Gryts identiska formar,
    eller vad säger Ni?
    Mäter 8 x 13 cm (HxD).

PS För jämförelsens skull har jag lagt in en bild på ett föremål märkt "GRYT". Fotskålen är
    ju av samma modell men avsevärt större.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2014-03-03, 17:57.

Det finns en artikel om Gryt i Gunnar Lersjös bok "Pressat glas" (ICA bokförlag 2010). Lersjö har i många år granskat det 63 hyllmeter stora arkiv om Eda glasbruk som nu finns på Värmlandsarkiv. Efter branden på Gryt övertog Eda en del formar, bland annat den med kringlemönstret. Eda ingick då i "De svenska kristallglasbruken" tillsammans med bl.a. Reijmyre och Kosta. I den gemensamma priskuranten från glasbruken i detta stora bolag 1903 ingår mönstret med namnet "Eda". Om jag har förstått Lersjö rätt är inte heller alla Gryts produkter märkta med "Gryt". Omärkta kan alltså komma från både Gryt och Eda och går inte att skilja åt. Svaret blir därför som nästan alltid när det gäller glas: Vet inte.
    En intressant sak är också att mönstret förekommer med kringlan vänstervriden. Lersjö uppger att han aldrig sett något Gryt-märkt glas med vänstervridning och de kan heller inte vara gjord i samma formar som de högervridna. Formar med vänstervridet mönster har troligen tillverkats på Eda eller annat glasbruk med egna formmakare.
    I nämnda priskurant kallas det vanliga "Turbin"-mönstret förresten "Reijmyre", men det förekommer hos många andra pressglastillverkande glasbruk.

Comment

Tack för det svaret Gärdsle. Blev inte mycket klokare, men lite. Vänstervriden kanelbulle får
      vi inte ha på PES för dår blir det politiskt.

Comment

Korrigering...

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Tack för det svaret Gärdsle. Blev inte mycket klokare, men lite. Vänstervriden kanelbulle får
        vi inte ha på PES för dår blir det politiskt.
        Hallå, Bra, dår går det lätt lite snett.... so long..

Comment

Kamratskap framför Dårskap.

Comment

Working...
          X