Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Engelska nykterhetsrörelsen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Engelska nykterhetsrörelsen?

Köpte för ett tag sedan ett par glas med texten "Never too late to mend" blästrad med schablon på dem. Tänkte först att det kunde vara någon plojgrej man gav till någon man varit i bråk med, men vid närmare eftertanke så tror jag att jag har sett något liknande för längesedan och undrar om det kan vara ett saftglas med nykterhetspropaganda?

Verkar ha lite ålder, det är bubblor och gulaktig ton i glasen. Nederdelen verkar vara fastblåst i form,driven mynningskant och botten är slipad. Någon som kan datera det mer exakt? USA eller England?

Click image for larger version

Name:	P2000990.jpg
Views:	1
Size:	62,5 KB
ID:	660590

Name:	P2000992.jpg
Size:	63,6 KB
ID:	660591

Name:	P2000994.jpg
Size:	55,3 KB
ID:	660592

"...to mend" = "...att laga" ?
    Kurera kanske avses? Dricka brunn blir det då. Rymmer glaset ett par munfulla klunkar?

Comment

Ja, det var ju hur jag tolkade det först "...to mend a broken friendship", men jag tror att det snarare ska tolkas som "Never too late to mend your [wrong] ways" åsyftande att man kan bli fri från "spritdjävulen". Varje glas rymmer drygt 3 dl.

Dricka brunn har jag inte tänkt på, men tycker att det låter konstigt med den anklagande tonen i texten om det skulle vara hälsobrunnsreklam.

Comment

Ja, efter flitigt googlande ser det ut som att Du har rätt i tankegången. Med kopplingen Temperance får jag upp ett tiotal objekt, men nästan varenda en är censurerad av ebay.ie utom den här:

Ingen aning om varför man inte kan se närmare på de andra bilderna och texterna till dem, men mycket tyder på drottning Victorias England. Ändock finns frågetecken för kopplingen till den engelska nykterhetsrörelsen.

Ett annat förslag är baptismen och Charles Reade. Att glaset är en symbol för detta, och det nämns något om ett fullt glas som ändå är tomt i flera länkar.
        En notis:

Det är ett intressant glas Du har hittat!

Comment

Grattis Jung Kee till ett härligt och hemlighetsfullt glas. De förslag som getts rörande texten är väl tre klart tänkbara; lagning av själ, nykterhet och vänskapsband. Min gissning är det senaste, ett glas att skåla i för att stärka en relation av något slag.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja, detta var ju inte helt lätt, allt är möjligt! Det som talar för Äjths förslag är ju att det är två glas, var visst lite otydlig med det, perfekt att skåla två vänner emellan.

Comment

Working...
            X