Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Champagneglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Champagneglas

för en billig penning inköpte frugan detta till mig, 23 cm högt med strimmor och lite blåsor, slipad puntel, men gravyren är ju ganska hyfsad med initialer SE och på andra sidan graverat 24/4 1897. Dricker själv inte gärna champagne men en öl får gärna slinka ner i detta glas, hur som helst ett skapligt inköp och ska försöka hitta några fler.
    Bifogade filer

Fint, är det!
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Denna typ av glas kallas i litteraturen för Polhöjdsglas.
      Jag vet inte med mig att de tillverkats i Sverige. I Norge är de omottligt populära och betingar hiskeliga priser.

Jag har något liknande men utan årtalsdekor.
      Trevliga saker som ofta säljs som vaser. Så köpte jag mitt.

Comment

Du har helt rätt Lars att det ofta tolkas som en vas och ofta kanske utropas som en vas, men denna gången var utropet champagneglas men inte en kotte var intresserad så frugan fick den utan att anstränga sig och köpet var nog inte meningen från början men hon tyckte mest synd om auktionsförrättaren. Jag blev förstås nöjd

Comment

Flot glas også spændende med dateringen.
          I Danmark ville det gå under betegnelsen Porterglas eller Porterfløjte.
          Lignende (ikke helt magen til) glas er fremstillet på mange Danske glasværker helt op i 1930erne.

Comment

Jag ställde mig tvekande inför att detta skulle vara ett champaneglas men teg still tills hose gjorde sitt inlägg. Porterglas verkar rimligare än champagne.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

Comment

Working...
            X