Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasmassa som ser ut som salt...?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasmassa som ser ut som salt...?

Denna lilla skapelse har jag lyft i ett par gånger men den står ännu kvar i hyllan i affären för jag har verkligen ingen koll på vad/när/hur/varifrån. Personligen tycker jag att det ser ut som frostat glas som nån hällt chokladsås över När man tittar närmare ser man att materialet har ett nästan saltaktigt utseende (tänk avdunstat saltvatten), man ser till och med ett hål rakt igenom på ett ställe, ser nästan ut som om materialet håller på att erodera. Ett sårigt puntelmärke finns på undersidan och på någon litet ställe är materialet blankt, men över 98% av ytan är frostat. Den är tunnväggig och väger förvånansvärt lite. Är det glas som behandlats för att se ut så här eller kan glasmassan ha brutits ner på nåt sätt, typ glassjuka? Eller kanske det är en souvenir från nåt turistställe Vad tror ni?

Click image for larger version

Name:	ufo1.JPG
Views:	1
Size:	56,8 KB
ID:	660505Click image for larger version

Name:	ufo2.JPG
Size:	61,5 KB
ID:	660506Click image for larger version

Name:	ufo3.JPG
Size:	62,3 KB
ID:	660507

På bilder kan man ju bara tro, vore mera kul att ha den i hand, det ser ju ut som en efterapning från romartiden,
    glaset har iriserat när det varit länge i jorden, jag tycker det ser fejkat ut, det har varit sådant glas i omlopp tidigare här i landet, nu tror jag så av bilderna jag ser.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tackar Hirvi! Ja, jag tyckte inte heller att det såg ut som något autentiskt. Mer, som du säger, som om någon försökt få det att se ut som mycket gammalt glas. Häftig och annorlunda var chokladsåsbägaren i alla fall

Comment

Ja det ser ut som en pralin, den tidens glas var mycket krusiduller,
        det ser ut som glaset på fotot legat i någon frätande syra.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Working...
        X