Ropade hem en låda på auktion och hittade massa fina saker i den. Bland annat denna frostade flaskknopp i form av en mycket vacker ung kvinna med böljande kjol. Hade varit helt underbart om den hade varit i uranglas men det är den tyvärr inte. Är ändå så nöjd med den. Är det någon som känner igen denna och vet vilket glasbruk den kommer från?

Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Art deco flaskknopp
Collapse
X
-
Hejsan!
Väldigt vacker och väldigt stor för att vara en karaffpropp.Karaffen måste ha varit ganska pampig...
En given aspirant som tillverkare är väl Lalique men det är svårt att avgöra kvalitén på proppen utan att hålla i den.
Kan också vara en Lalique wannabe som inte har så många år på nacken.
Få se om någon här på PES vet bättre än jag
-
Jag har haft en liknande, och har för mig att jag även frågade här på PES men hittar inte tråden nu. I vart fall, jag fick då reda på att detta inte är en flaskpropp, utan en del av en bordsuppsats, vilket ju med tanke på storleken inte alls låter orimligt...
Comment
-
ja, det låter ju rimligt. Resterande del av bordsuppsatsen borde väl då vara en skål med något slags hål för denna antar jag eller en 'flower frog' vad nu det heter på svenska
Tackar för svaret. Nu vet jag vad jag ska leta efter för att komplettera min vackra dam
Här, jag hittade din ursprungliga fråga:
Last edited by Mollet; 2014-01-28, 10:12.
Comment
-
Josef Inwald
Titta vad jag precis hittade nu när jag kunde begränsa mitt letande lite
Hi guys! Let me introduce to you one of my favorite vintage glass items. Just take a look at this young lady: isn’t she cute! She’s so young, she’s ...
Nu är inte min i uranglas (tyvärr, har en förkärlek till det gröna) men detaljeringen är exakt likadan.
Comment
-
Här kan du botanisera http://www.pressglas-pavillon.de/Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Comment