Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Diverse glasfat, bla pressglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Diverse glasfat, bla pressglas

Flexade ut lite tidigare idag och tog en sväng förbi det lokala stället. Hade tänkt kolla på lite keramik men kom ut därifrån med enbart glas. Jag tänkte dela med mig av snyggingarna och kanske någon kan hjälpa mig identifiera glasbruken. Jag vet att andra har visat glasobjekt med de etsade blommorna tidigare men jag hittade ingen identifiering. Jag får känslan av att faten är från första delen av 1900-talet alla utom den klara med det stiliserade 'spindelnät'-mönstret, men rätta mig gärna om jag har fel. Vore inte första gången Har varit och lyft på det där gröna fatet ett antal gånger och denna gång övertalade det mig att ta det hem.

Click image for larger version

Name:	glas1.jpg
Views:	1
Size:	91,7 KB
ID:	660416

Name:	glas2.JPG
Size:	85,7 KB
ID:	660417

Name:	glas3.JPG
Size:	76,3 KB
ID:	660418

Name:	glas4.JPG
Size:	124,9 KB
ID:	660419

Name:	glas5.JPG
Size:	118,7 KB
ID:	660420

Name:	glas6.JPG
Size:	102,6 KB
ID:	660421
    Last edited by Mollet; 2014-01-24, 15:34.

Det gröna fatet kommer från Elme Glasbruk, Edvin Ollers "Solros".
    I’m a real mean bitch!

Comment

Tack Maria! Som vanligt har du koll på saker och ting Och vad glad jag blir att det är Ollers, min första tingest som formgivits av honom!

Comment

Uppdatera taggar?

Hmmm.... tänkte uppdatera taggarna med Ollers nu när jag vet att det är hans gröna fat, men taggarna visas inte överhuvudtaget när man uppdaterar orginalposten. Någon som vet om det finns nåt sätt att göra det?

Comment

Det fungerade när jag provade, jag har lagt till 3 nya taggar.
          I’m a real mean bitch!

Comment

Haha! Såg precis knappen! Trodde att man lade till taggar i meddelandefälten, typ som man gör om man skriver in dom samtidigt som man skriver orginalposten Man lär så länge man lever. Ungefär som med antiksamlandet!

Comment

Åfors

De klara med frostad dekor kan vara Åfors såg jag när jag kollade en auktion där samma dekor dök upp på ett par etikettmärkta produkter.

Comment

Ursprungligen postat av Mollet Visa inlägg
                De klara med frostad dekor kan vara Åfors såg jag när jag kollade en auktion där samma dekor dök upp på ett par etikettmärkta produkter.
                Ja, de med frostad blomdekor är från Åfors. Sitter med ett par exakt likadana saker framför mig, den ena med Åfors-etikett!
                Glimma hade liknande dekor men aningne annorlunda ändå.

Comment

Working...
                X