Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fyrkantig Flaska - Finsk ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fyrkantig Flaska - Finsk ?

Hej på er !

Jag har kommit över en flaska och önskar er hjälp. Jag har sökt runt bland de kända finska designer och mistänker att Helena Tynell kan ligga bakom denna?

Flaskann är ca 10 cm hög och ca 7 cm bred och är i klart glas

Click image for larger version

Name:	Pop Art - flaska.JPG
Views:	1
Size:	54,8 KB
ID:	584125
    [I]Bättre att fråga och för stunden förrefalla dum och bli smart, än att förefalla smart för stunden och förbli dum.[/I]

Det finns en sida med tecknade bilder från ett antal finska glasdesigners, däribland Tynell. www.designlasi.fi/index.php?page_id=93
    Det kan vara din flaska som finns med .

Comment

Glömde skriva att "ringarna" på den flaskan är fyrkantiga, men påminner om din.

Comment

Tippa på Noppa ?

Ja , funderar på om hennes runda ringar på "Tippa-flaskan" också hamnade på den fykantiga "noppa-flaskan" Troligen är det så. jag kan tyvärr inte finska så jag får slå upp lite och se vad informationen säger.

Stort TACK för den fina länken!
        [I]Bättre att fråga och för stunden förrefalla dum och bli smart, än att förefalla smart för stunden och förbli dum.[/I]

Comment

Tror att det här är en hyfsad översättning
          (Tillhörande - inte Tillförande )
          Last edited by Liljerik; 2008-05-04, 03:59.

Comment

Hellsten, Skruf. Kanske formgav han en flaska också?
            Bifogade filer
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Sådana små pluntor köpte jag på Gullaskruv en gång i tiden Kommer inte ihåg hur gamla de kan vara. Jag har nog några stycken kvar någonstans.
              Hälsn LasseC

Comment

Det var inte lätt att få fram vem som ligger bakom denna flaska. Om inte LasseC kan bekräffta att den är från Gullaskruv ?

Jag tror allt mindre på att det är Helena Tynell mest på grund av en bild jag fick se på en "tippa"-flaskan. Om jag förstått rätt så var hennes koncept att ha en "Tippa / Noppa- flaska" i klarglas med ett "färgat center". Med de färger som Liljerik så snällt översatte. Måtten på den fyrkantiga flaskan är de samma som Finska ET Siiroinens mindre Noppa flaskor det var där misstanken väktes om att det kunde vara finskt glas.

Name:	Nappi -64B.JPG
Size:	5,5 KB
ID:	447367

Jag kom över en fyrkantig flaska till och denna hade propp som kanske hörde till vid försäljning. Tog lite bilder som kan hjälpa till att hitta rätt.

Name:	Skruf _Noppa.JPG
Size:	105,8 KB
ID:	447368

När jag sökte runt bland olika designers så upptäckte jag att dessa ringar användes av en del designers både finska och svenska.

En fråga till Sladden har center "pricken" på din vas en grop eller är den slät ?

Comment

Gullaskrufs glasbruk stämmer, men egentligen tillverkades de i Klavreström om jag minns rätt.
                  Last edited by Raoul Karlsson; 2007-05-02, 16:34.
                  knappast meningslöst.

Comment

Centerpricken är slät och hela dekoren består, så att säga, bara av 2 upphöjda "ringar".
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

Comment

Working...
                    X