Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kosta 1855 Pressglas store vinglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kosta 1855 Pressglas store vinglas

Hei
    I lersjös bok om pressglas side 32 er det bildet av dette glas i 10,5 cm høyde. Fra Kosta 1855. Mine to glas er 14,5 cm høye, perfekte til rødvin..... Perfekt slitasje under ... Kan noen bekrefte at dette er Kosta fra den tiden, eller evt. hvor lenge ble dette glaset produsert på Kosta ???? Har noen priskurant Kosta fra den tiden ????

Takker for svar
    Bifogade filer

Jag hittar inte detta glas i Kosta 1855, ej heller i 1885 eller 1896. Lersjö kanske har andra källor

Comment

Hei

Vedlegger bilde fra boken..... Har andre noen kunnskaper om dette glas ?.

Kan Lersjø ha tatt feil ?

Mvh Karve
      Bifogade filer

Comment

Flera modeller på Auktionshuset Kolonn

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
          Flera modeller på Auktionshuset Kolonn
          https://auctionet.com/sv/102771-glas...images#image_1
          Takk Nobe

Jeg var så sikker på at disse var gamle .... Så feil kan man ta ...
          Jeg har en bra samling pressglas 1800-tal, og er "forvånad " over at disse ikke er gamle...

Takk til begge svar

Comment

Det er jo bare de minste glassene i den auktionen som er "Svensk Tenn", men tror nok ikke et glasservise med 24 deler har overlevd fra 1855, virker lite trolig...

Banden

Comment

Jag köpte glas i denna serie på EPA i Uppsala. EPAvaruhusen upphörde 1978 då de gick ihop med Tempo.
              Glasen var etikettsmärkta med Made in Italy.

Har på senare tid sett dem till salu med olika tillskrivna ursprung, t ex att de är från Svenskt Tenn eller att de är från Elme glasbruk och eventuellt Ollers. Och ovan att de skulle vara Orrefors.

Blev nyfiken och har nu gjort efterforskningar via nätet.
              Glasen är italienska och tillverkades från 60-talet och framåt av glasbruket Stiver. Mönstret heter Liberty.
              Stiver gjorde pressglas i äldre stil, förutom Libertyserien fanns det också namn som Medici, Tiffany, Leonardo.
              Glasen tillverkades i många färger och fanns även i Sverige att köpa i olika färger. På nätet internationellt har jag hitintills sett klarglas, rött, blått, mjölkvitt, grönt och bärnsten.
              På EPA fanns glas för champagne, rödvin, vitvin, starkvin samt selterglas. Serierna tillverkades dock med många fler olika delar enligt www.glassmessages.com.

Hoppas detta gör att glasen nu får rätt ursprung. Och även om de är köpta på EPA så är det fantastiskt fina glas som jag haft mycket nöje av:-)

Comment

Working...
              X