Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagens karamell-Fenton??!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dagens karamell-Fenton??!!

Var på en liten så kallad "Antikmässa" i en närliggande stad idag.Utbudet var klent och säljarna otroligt optimistiska i sin prissättning.Vad sägs om en sparbössehund från Tillinge för 650:-....
    Men så såg jag den här i ögonvrån.Tog en närmare titt,med lite prut blev priset helt OK så jag slog till.Eftersom jag har en liten cranberry tillbringare från Fenton tidigare så tyckte jag att den kunde få sällskap av en släkting.
    För visst måste väl den här godbiten komma från Fentons karamelliga produktion
    Den trivs bra tillsammans med sin tranbärskompis iallafall
    Click image for larger version

Name:	001pes.JPG
Views:	1
Size:	125,1 KB
ID:	659620

Name:	pesdubbel.JPG
Size:	57,2 KB
ID:	659621

Name:	009.JPG
Size:	101,0 KB
ID:	659622

Hallå Fröken,
    Visst är dom släkt, var och en ganska trist, men som par minst sagt dekorativa i skön förening. En röd och en blå.
    Demokrati på fönsterbordet. Grattis till fyndet och kul att få se på... so long

Comment

Denna kanna finns i en priskurant från Limmared ca 1900. Där benämns den som "Kanna blå, optiska äggformiga" och finns i två storlekar 100 samt 65cl.
      Jag har en snarlik fast i klarglas.
      Säkerligen har även andra bruk gjort likadana så det känns mer troligt att din kanna är av svensk härkomst.

Mönstret som sådant med kuloptik är vanligt förekommande men mest som vattenkaraffer, vanligen blåa men de finns även i vitt, rött och grönt glas. Exempel från Eda finns i Lersjös bok Pressat glas sid. 27.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
        Denna kanna finns i en priskurant från Limmared ca 1900. Där benämns den som "Kanna blå, optiska äggformiga" och finns i två storlekar 100 samt 65cl.
        Jag har en snarlik fast i klarglas.
        Säkerligen har även andra bruk gjort likadana så det känns mer troligt att din kanna är av svensk härkomst.

Mönstret som sådant med kuloptik är vanligt förekommande men mest som vattenkaraffer, vanligen blåa men de finns även i vitt, rött och grönt glas. Exempel från Eda finns i Lersjös bok Pressat glas sid. 27.
        Hej Legion och tack för ditt inlägg.
        Du får gärna lägga upp bilden från priskuranten och din kanna här.
        Jag funderar över handtaget på kannan som jag trodde var lite av ett signum för Fenton.Ser det likadant ut på kannan från Limmared?

Comment

Ja, handtaget på min ser likadant ut men har inga bilder för tillfället, men att handtagstypen skulle vara ett signum från Fenton kan vi helt avskriva.
          Den förekommer på många typer av kannor/karaffer från alla bruk som hade servisglasproduktion. Vid den här tiden fanns inget mönsterskydd och alla kopierade varandra (inte minst från utlandet) och många bruk hade en snarlik produktion, så det är inte lätt att attribuera glas

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
            Ja, handtaget på min ser likadant ut men har inga bilder för tillfället, men att handtagstypen skulle vara ett signum från Fenton kan vi helt avskriva.
            Den förekommer på många typer av kannor/karaffer från alla bruk som hade servisglasproduktion. Vid den här tiden fanns inget mönsterskydd och alla kopierade varandra (inte minst från utlandet) och många bruk hade en snarlik produktion, så det är inte lätt att attribuera glas
            Hmmm...ja det verkar vara lite knepigt att ta sig fram i glasdjungeln
            Som sagt var,alla kopierade alla.
            Mitt intresse för krusidulligt gammalt glas är relativt nytt,jag har aldrig varit särskilt imponerad av dekorativt glas från slutet av 1800-talet.Jugend/art nouveaux glas är jag däremot väldigt svag för.
            Nu när jag sakta men säkert börjar bli tant så måste jag medge att det är liiite läckert iallafall.
            Kommer nog att fortsätta snappa upp godbitar på loppisar och mässor om priset och kvalitén är rätt.

Comment

Working...
            X