Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om karaff och glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga om karaff och glas

Hej
    Ny här
    Det verkar vara rätt ställe att ställa min fråga, hoppas att någon kan hjälpa mig....
    Hoppas också att jag lyckas bifoga bilderna.
    Jag undrar om någon vet något om denna karaff med tillhörande glas. Det är kristall, glasen är mycket tunga - 140 gr, är färgade i orange och har farledsprickar ingraverade. Karaffen har 4 sidor varav två är orange med en inetsad fyr på ena sidan och en segelbåt på den andra.
    Det finns inga märkningar någonstans och jag har inte lyckats ta reda på något överhuvudtaget.
    Är intresserad av allt om detta set, ålder, var den har gjorts mm. Det är fem glas, ett har förmodligen gått sönder.
    Mycket tacksam om någon vet något om detta!
    Tack på förhand/sollanClick image for larger version

Name:	WP_000204.jpg
Views:	1
Size:	111,5 KB
ID:	658745Click image for larger version

Name:	WP_000205.jpg
Views:	1
Size:	104,2 KB
ID:	658746

Att lasera glasen med en bärnstensliknande färg (gelbetsning) och sedan gravera eller blomslipa genom det färgade, var ganska vanligt på 1930-talet och en tid framöver. I Sverige förekom det åtminstone vid Hovmantorp och Johansfors, men kanske också på fler glasbruk. Hur det förhöll sig i utlandet har jag inte kläm på, men det förekom säkert där också. I handeln ses sådan här objekt rätt ofta, men jag kan aldrig påminna mig att jag sett det här motivet. Tycker det är riktigt, riktigt trevligt! Mitt svar blir: Anonymt glasbruk och 1900-talets andra fjärdedel. Tack för att Du visade det!

Comment

Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
      Att lasera glasen med en bärnstensliknande färg (gelbetsning) och sedan gravera eller blomslipa genom det färgade, var ganska vanligt på 1930-talet och en tid framöver. I Sverige förekom det åtminstone vid Hovmantorp och Johansfors, men kanske också på fler glasbruk. Hur det förhöll sig i utlandet har jag inte kläm på, men det förekom säkert där också. I handeln ses sådan här objekt rätt ofta, men jag kan aldrig påminna mig att jag sett det här motivet. Tycker det är riktigt, riktigt trevligt! Mitt svar blir: Anonymt glasbruk och 1900-talets andra fjärdedel. Tack för att Du visade det!
      Hej
      Stort tack för infon! Ny fråga; om de hade varit gjorda i Sverige, hade de haft en märkning då?
      hej/sollan

Comment

Värde?

Glömde fråga....
        Finns det något värde på dessa?
        hej/sollan

Comment

Det är inte troligt att de haft annan märkning än etikett. Det har troligen Dina glas haft en gång, fast etiketter försvinner ofta redan i första disken. Värderar gör jag aldrig, så där hoppas jag att Du får hjälp av någon annan. Gör en annan iakttagelse: Glasen ser ut att vara av en typ som ofta används i frimurarsammanhang, då inte i färg, men med etsade frimurarsymboler. Sådana glas tillverkades bl.a. vid Älghults glasbruk ganska långt fram i tiden. En kul grej är man ibland kan få sådana glas att stå lutande på slipningen. Testa!
          Last edited by gärdsle; 2013-08-12, 23:03.

Comment

Det är inte troligt att de haft annan märkning än etikett. Det har troligen Dina glas haft en gång, fast etiketter försvinner ofta redan i första disken. Värderar gör jag aldrig, så där hoppas jag att Du får hjälp av någon annan. Gör en annan iakttagelse: Glasen ser ut att vara av en typ som ofta används i frimurarsammanhang, då inte i färg, men med etsade frimurarsymboler. Sådana glas tillverkades bl.a. vid Älghults glasbruk ganska långt fram i tiden. En kul grej är man ibland kan få sådana glas att stå lutande på slipningen. Testa!
            Hej
            Nej - det gick inte att luta glasen.
            Men jag undrar om man gjorde denna typ av set i serier eller kan det vara så att man har beställt dessa till en högtidsdag för att fira någon med anknytning till sjön? Fast i så fall hade de förmodligen haft en gravering?
            /sollan

Comment

Att glasen har riktat sig till någon form av sjöfart, troligen segling, är helt klart. Förutom att tåla ceremoniella frimurarskålar gjorde den bastanta foten sådana här glas tunga och stadiga på bordet även ombord på båtar. Jag tror att tillverkaren genom att kombinera karaffen med just sådana glas medvetet försökt skapa en lämplig present till någon båtintresserad. Glasen man normalt ser till sådana här karaffer ser som regel inte sådana ut. Jag tror ändå att de hört till glasbrukets allmänna utbud och att de inte är en specialbeställning.
              Gravyr av namn till högtidsdagarna gjordes oftast av en lokal gravör som anlitades av bosättningsaffärerna och mera sällan på glasbruken (med undantag för det direkta närområdet). I det här fallet har det kanske inte funnits någon lokal gravör eller också har man tyckt att sjölivssymbolerna var tillräckliga som de var. En present till någon seglingsintresserad kan det mycket väl ha varit. Ju mer jag tittar på Dina bilder ju mer säker blir jag på att glasen är svenska. Om glasen funnits i släkten kanske Du kan hitta någon sjöbjörn som fyllt 50 år vid lämplig tidpunkt!
              Last edited by gärdsle; 2013-08-13, 22:44.

Comment

Hallå Sollan,
                Trevlig servis. Intressanta synpunkter. Så mycket är klart att den formgavs efter 1925 när s.k. Marconiriggen infördes.
                Din skuta är toppriggad, vilket kom långt senare. Jag vågar nog påstå att segelbåten med sina kanonportar är en ren fanstasiprodukt av en skicklig gravör som aldrig satt sin fot på däck. Men konstnärer ägnar sig ofta åt fritt skapande,
                där ligger charmen... so long.

Comment

Hej
                  De kommer inte från släkten utan jag hittade dem i en antikbod och föll som en torrfura för dem. Har försökt leta på nätet efter liknande set men hur jag än söker kan jag inte hitta något som är ens i närheten.
                  Tack för all respons/sollan

Comment

Hej Sollan!

Jag hittade igår en karaff från samma glasbruk! Den är svensk men vilket glasbruk vet jag inte än.
                    På etiketten står det Hand Cut Lead Crystal, Swedish Make.
                    Bifogade filer

Comment

Att döma av den lilla detaljbilden skulle jag föreslå Hovmantorps glasbruk.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Att glasen har riktat sig till någon form av sjöfart, troligen segling, är helt klart. Förutom att tåla ceremoniella frimurarskålar gjorde den bastanta foten sådana här glas tunga och stadiga på bordet även ombord på båtar. Jag tror att tillverkaren genom att kombinera karaffen med just sådana glas medvetet försökt skapa en lämplig present till någon båtintresserad. Glasen man normalt ser till sådana här karaffer ser som regel inte sådana ut. Jag tror ändå att de hört till glasbrukets allmänna utbud och att de inte är en specialbeställning.
                        Gravyr av namn till högtidsdagarna gjordes oftast av en lokal gravör som anlitades av bosättningsaffärerna och mera sällan på glasbruken (med undantag för det direkta närområdet). I det här fallet har det kanske inte funnits någon lokal gravör eller också har man tyckt att sjölivssymbolerna var tillräckliga som de var. En present till någon seglingsintresserad kan det mycket väl ha varit. Ju mer jag tittar på Dina bilder ju mer säker blir jag på att glasen är svenska. Om glasen funnits i släkten kanske Du kan hitta någon sjöbjörn som fyllt 50 år vid lämplig tidpunkt!
                        De här glasen har inget med Frimureri att göra.

Comment

Så roligt att det finns två likadana karaffer! Och en med en etikett dessutom

Men har man fortfarande bly i kristall? Om inte - när slutade man i så fall med det? Eller är jag ute och cyklar nu?
                          Last edited by SollanA; 2015-03-21, 20:08.

Comment

Working...
                          X