Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillplattad flaska. Hur blev den det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tillplattad flaska. Hur blev den det?

Den här konstiga flaskan kom upp ur jorden vid ett torp. Jag undrar så hur den har kunnat blivit som den blivit. Jag trodde inte glas kunde bugglas till så här. Den har gängor upptill. Den är 55 mm hög och det är ett glasrör fastpressat i mynningen och det ser ut som att det fortsätter ner i flaskan men det gick inget vidare att fånga på bild. Men det är ju inte säkert att det röret hör till flaskan. Jag blir så himla nyfiken vad den här flaskan råkat ut för. Någon som har några idéer och också idéer om vad den kan har vart till. Den har en stämpel i botten.
    Zotter
    Click image for larger version

Name:	IMG_0248.jpg
Views:	1
Size:	62,9 KB
ID:	658687

Name:	IMG_0249.jpg
Size:	71,7 KB
ID:	658688

Name:	IMG_0251.jpg
Size:	61,8 KB
ID:	658689

Name:	IMG_0252.jpg
Size:	49,9 KB
ID:	658690

Name:	IMG_0253.jpg
Size:	77,2 KB
ID:	658691

Jag har haft flera. Hittade dom när jag va med å rev ett hus som va brandskadat så antar att din har varit utsatta för hög värme.

Comment

Ursprungligen postat av Bamse70 Visa inlägg
      Jag har haft flera. Hittade dom när jag va med å rev ett hus som va brandskadat så antar att din har varit utsatta för hög värme.
      Så kan det så klart varit, men där jag hittade den har det inte brunnit på hundratjugo år i alla fall. Men det är klart, den kan ha kommit med byggskräp från nåt annat ställe när man byggde huset. Om de använt fylle när de byggt huset.
      Fast kan den vara så gammal?
      Zotter

Comment

Eftersom jag jobbat som glasblåsare och även varit med och gjort liknande flaskor så är det en kasserad flaska som kastades under arbetets gång när flaskan fortfarande var varm, därför blev den sådan, sedan åkte massor med sådant glas ut på tippen och blandade sig med massa olika glas, ofta sprang folk där och hämtade det dom tyckte var kul grejer och bar hem till sina trådgårdar rabatter mm, jag tror den är gjord på 1930 talet och framåt.

Om du kollar på Svenska glasbruk kanske du hittar något nära dig, men många långväga gäster tog oxå med sig glas hem.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
          Eftersom jag jobbat som glasblåsare och även varit med och gjort liknande flaskor så är det en kasserad flaska som kastades under arbetets gång när flaskan fortfarande var varm, därför blev den sådan, sedan åkte massor med sådant glas ut på tippen och blandade sig med massa olika glas, ofta sprang folk där och hämtade det dom tyckte var kul grejer och bar hem till sina trådgårdar rabatter mm, jag tror den är gjord på 1930 talet och framåt.

Om du kollar på Svenska glasbruk kanske du hittar något nära dig, men många långväga gäster tog oxå med sig glas hem.
          Hirvi
          Åh, vad roligt. Tack för svaret. Är det därför glasröret sticker upp ur öppningen då? Har det med tillverkningen att göra?

Men jag blir ju nyfiken på hur den hamnat i jorden typ mitt i en gång på den gården där jag hittat den (nu bara funderar jag alltså och jag förstår att ingen har ett svar på det alltså). Den här är ju så liten att jag tänker att man inte ställt den nånstans för prydnad. Men iofs så förr så slängde man ju saker på hög på sin gård och dom sakerna är ju inte helt otroligt om de "vandrar" vidare ut i markerna.

Comment

Det var tydligen massa olika glasskärv som låg i lådan den kastades i när den var varm, därför kom annat glas in i halsen oxå.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
              Det var tydligen massa olika glasskärv som låg i lådan den kastades i när den var varm, därför kom annat glas in i halsen oxå.
              Hirvi
              Åhå! Vad roligt att veta vad den har varit ute på för resa. Den är söt på något vis tycker jag.
              Zotter

Comment

Följdfråga på detta då!
                Är det nån som vet vad märkningen i botten på flaskan betyder? Som dubbelH och ser nästan ut som två streckgubbar som håller om varandra.
                Zotter

Comment

Working...
                X