Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tvättbräda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tvättbräda

Är hemkommen från Småland i kväll. Har med en del flaskor och annat glas. Bl.a. ett tvättbräda i glas Själva ramen är så klart i trä och ganska dåligt gjord (dåligt trä). Min mor påstod att dessa gjordes i Alstermo men det är ju helt obekräftade uppgifter även om hon ofta har rätt (fast jag vill inte alltid erkänna det. "Glasinlägget" är gjort i ett stycke. Vet inte om det tidigare visades en del till ett tvättbräda där det var hopplockat av stavar.
    Någon som vet.
    mvh LasseC
    Bifogade filer

Hej Lasse.
    Trevlig sak. Undrar hur de höll för tvättningen.
    Menar du kanske Alsterbro? Eller finns/fanns Alstermo också?
    Vet du när man slutade med tvättbrädor i glas?
    Här är tvättbrädor nämnda tidigare.
    Last edited by Kecke; 2007-04-15, 09:12.

Comment

Jag tror dessa tvättbrädor tillverkades på flera glasbruk. De som dyker upp i den Värmländska myllan är självklart tillverkade på Eda glasbruk

Nu när jag tänker efter så är de ihopplockade av rundstavar i glas.

Comment

Ja när jag fick se det här så tänkte jag också på stavar som var hopplockade. Men denna är som sagt i helt glas. JAg vet inte om de var avsedda för tvättning av mer ömtåligt tyg. Jag är inte så hemma i den äldre tvättvärlden. Själva glaset är helt intakt men som jag skrev så är trävirket lite dåligt gjort. Kanske det var lådspikarna som slog ihop dessa. Virket verkar nästan som lådvirke. Men det är en kul grej.
        mvh Lasse

Comment

De går att spela på!
          Med en enekil eller ett metallbleck. Opa!
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

Comment

Working...
          X