Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasfat!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasfat!

Hej! Undrar om nån vet ungerfärlig ålder på detta vackra fat? Skulle också vilja veta vad det kan ha för värde?
    Det är ungefär 23 cm högt.
    mvh /Frida
    Bifogade filer
    Last edited by Frida; 2007-04-10, 19:39.

Fatet är nytt i alla fall - 60-70-tal. Min mormor och moster har sockerskålar med samma dekor, jag har sett både klart, brunt och blått glas.
    Jag vill minnas att vi pratat om de här sakerna förrut här eller på AP, och då tror jag någon visste vilket glasbruk som gjort modellen.

Comment

hur vet man?

Hur sjutton ser man hur gammalt glas är?

Comment

Ursprungligen postat av Frida Visa inlägg
        Erfaring er en god ting. At læse om glas og studere priscuranter er en anden god måde.

Viden om produktionsmetoder gør at man kan se om en ting er gammel eller ny. Alle stræber efter at rationalisere - så opfindes andre metoder. Er en metode opfundet i 50erne - ja så kan tingen ikke være ældre.
        Måske lidt banalt, men rigtigt alligevel.

Comment

Ursprungligen postat av Frida Visa inlägg
          Någon tanke måste du väl ha haft själv om att det finns möjligheter att avgöra åldern på glas, annars hade du väl inte frågat? Jag är själv av samma åsikt att det är tämligen nytt.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            Någon tanke måste du väl ha haft själv om att det finns möjligheter att avgöra åldern på glas, annars hade du väl inte frågat? Jag är själv av samma åsikt att det är tämligen nytt.
            Jag är nybörjare på glas och undrade bara om det finns något sätt att se om det är gammalt eller nytt glas.

Comment

Själv tycker jag pressglas är riktigt svårt att avgöra, och jag tror de flesta andra håller med mig.
              I det här fallet kände jag igen modellen och det syns för övrigt att den här skålen är gjord i 1900-talsstil men handlar det om stilkopior kan det bli knepigare. Att känna igen modellen från äldre priskuranter och att vara någorlunda hemma på de nyproducerade kopior som gjorts är nog det säkraste sättet.
              Visst finns kan du få ledtrådar ifrån utseendet: renheten i glasmassan, färgtonen och hur skarvarna ser ut. Puntelmärke eller slipad fotring är väl ledtrådar till åldern men som vi disskuterat på andra ställen här så är ingetdera någon garant varken för det ena eller andra.
              Annars tycker jag Hose svarade bra. Skaffa lite pressglas och gärna sådant där du vet åldern. Jämför sakerna och se hur de skiljer sig åt. Läs om pressglas och lär dig varför och hur sakerna skiljer sig.
              Troligen kommer du dock att lära dig nya saker för varje nytt inköp.

Comment

Tack för svaren! Ska sätta igång att inhandla gammalt glas!

Comment

Mjuka kanter, grund i "slipmönstret", ren och klar massa, slät i botten, "fel stilblandning" i medaljongerna... Dessa faktorer tyckte jag pekade på sen tillverkning (troligen inte svensk heller...)

Comment

En god måde at begynde på er at besøge museer med glassamlinger. Nu er jeg dansk og ved derfor ikke så meget om svenske museer, men museet i Aalborg har en fantastisk glassamling. Peter Riismøller som har samlet og studeret til den danske glasbibel var direktør på museet. Han købte glas i stor stil langt tilbage i tiden. Han var født i 1905 og hans fantastiske arbejde betød at Aalbog Museum har en stor glassamling.

Når du ser museernes samlinger af gamle stykker - så læg mærke til detaljerne. Når du så efterfølgende besøger loppemarkeder (for det er der man køber gammelt presseglas) så kan du tydelig se forskellen mellem gammelt og nyt. Jo længere du kikker - jo bedre bliver du til at skilde skidt fra godt.

Jeg er iøvrigt helt enig i dateringen foretaget af FBQ også selvom jeg ikke kender det pågældende stykke.
                    God jagt.

ps hvad betyder den gule trekant med udråbstegnet?
                    Last edited by hose; 2007-04-11, 19:43.

Comment

Working...
                    X