En ostkupa av pressglas, gröntonad, ganska gammal (30-tal?) och lite kantstött. Den är helt enkelt underbar! Vad som bekymrar mig är brädan osten ska ligga på. Den ser alldeles för ny ut och personligen tycker jag den är lite väl tjock. Passformen är annars utmärkt men mormor och morfar hade en vän som var fenomenal på att jobba med trä. Jag kan tänka mig att de kan ha bett honom göra en ny när den gamla blev för sliten eller något sådant. Någon som kan bekräfta/dementera mina funderingar?

Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ostkupa, men ska brädan vara med?
Collapse
X
-
Ostkupa med fat från Elme Glasbruk av Edvin Ollers, träfatet ska inte vara med.
-
Det var det jag hade på känn. antagligen tyckte mormor det var besvärligt med att den stötte kanterna i fatet hela tiden. Tack, Maria, för goda tifs som jag ska utnyttja när jag får tid. Har du bara någon aning om ålder så där mellan tummen och pekfingret?Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Nu är det dags före reklam,…………….. http://www.bayakerblom.se/
Edvin Ollers var anställd på Elme Glasbruk 1926 – 1930, ostkupan är formgiven under dom åren, men säkerligen tillverkad många år efter han slutade.
Comment
-
Tog en snabbtitt och hittade snabbt till utställninngen om Edvin Ollers. Den höga vasen han designade på Elme är bara för underbar. Jag är stolt över att ha ett föremål jag tycker mycket om och som faktiskt är formgivet av en så stor designer. Exakt när just min ostkupa är tillverkad är inte så viktigt det är tiden när den designades som smäller högst, det var ju då den fick sitt utseende. Jag kommer nog inte ha så mycket ost i den, kanske lite torkade blommor som skyddas från damm och kattuffs av kupan. Till vintern kan jag stoppa in ett litet tomtelandskap med vitmossa, kottar och torkade nypon...
Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
Comment
-
Ollers?
Hej, är ni säkra på att det är Ollers? Själv var jag säker fram till att jag såg ett annat namn(minns ej just nu!) i en artikel i Antikvärlden! Innehar själv en del Ollersglas och visst ser det ut som något från 1925 till tidigt trettio-tal, men jag är inte helt säker. Med vänlig hälsning Urban
Comment
Comment