Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal glasburk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal glasburk

Har hittat en finfin stor glasburk på Myrorna . Den är 32cm hög, bottendiameter 15cm och öppningsdiameter 10cm. Omvikt kant på öppningen. Skulle vilja ha lite respons på burken om ålder m.m
    Bifogade filer

Ingen som tror nå´t om min glasburk?

Comment

Är det något puntelmärke under?
      Jag skulle gissa på spannet 1910-1930
      Många som arbetade på glasbruken gjorde sådana här för eget och vänners bruk också.
      Så var den är gjord är svårt att säga, men den är trevlig.
      mvh DG

Comment

Jag har inte sett omvikt kant på burkar under min tid på bruket!

Puntel fungerar dåligt på sådana glas, skickar med bild på Hylsa dom två till höger som ersättare till puntel (dessa är för mindre flaskor)

På större burkar lade vi på en grov regalin, men vanligast var att man drev halsar med drivsaxar (bild)
        Hirvi
        Bifogade filer
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Provar igen, bilden kom inte med!
          Hirvi
          Bifogade filer
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Kul att se verktygen!
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Finns vissa likheter!
              resten satte han hår på.

Comment

Tack för svar och visning av verktyg. Till Sladden: Jodå visst är burkarna lika, sånär som på botten, men min är nästan dubbelt så stor som din .
                Botten har inget puntelmärke. Den sluttar lätt inåt med någon mm. Helt rund är den inte, det ser ut som när jag försöker rita en cirkel på fri hand. Jag har börjat gilla klarglas och har ställt några gla burkar och flaskor tillsammans som blivit en vacker "installation". Glasen klär varandra .

Comment

Med råknäck i botten som den jag har ,fick jag ett tips på förra sekelskiftet. Ser väldigt mkt ut som era.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Enligt mina erfarenheter ligger Lasse C väldigt rätt i sina tankar. Man får betänka att när Kungälvs Glasbruk försvann 1953 så fanns det fortfarande munblåsning kvar i produktionen, Limmared hade viss munblåsning kvar till 1955.

Ibland är sakerna mycket nyare än man tror, och ibland är de mycket äldre.
                    --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                      Har hittat en finfin stor glasburk på Myrorna . Den är 32cm hög, bottendiameter 15cm och öppningsdiameter 10cm. Omvikt kant på öppningen. Skulle vilja ha lite respons på burken om ålder m.m
                      Här har jag hittat en med samma mått som din.
                      Ljusgrön glasmassa.
                      Den omvikta kanten är väldigt ojämn med följd att det fastnat en mängd skräp som inte går att få bort.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Kecke; 2007-05-24, 14:04. Anledning: Glömde bilder.

Comment

Keckes burk! ja det var två lika ja!
                        Det var inte så lätt på ett sådant föremål som fick värmas och klippas upp rak, och sedan värmas in i Lunsen och driva över regalinen,
                        det fick vara litet hål i kakan så halsen prsis fick plats, när värmen från Lunsen skulle bli bara där man vek om regalinen,
                        Det var lätt att stöta emot kakan, därför har du Kecke lite lerbitar i regalinen.
                        Det var inte så bra Invärmningsugnar (Lunsar) förr, det finns många namn på dom.
                        Hirvi

Comment

Nej Hirvi, det är inte lerbitar.
                          Det är små frön eller annat skräp som fastnat under kanten. Kanten sluter inte tätt på en del ställen.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                            Nej Hirvi, det är inte lerbitar.
                            Det är små frön eller annat skräp som fastnat under kanten. Kanten sluter inte tätt på en del ställen.
                            Jaha!
                            Det kunde varit som jag sa, nästa gång kanske det är häng i kakan!!
                            Du får ta fram tryckluften Kecke!
                            Hirvi

Comment

Igår missade jag en sådan här, lite större dock.
                              Omvikt kant, 15 i botten. Liter!
                              resten satte han hår på.

Comment

Working...
                              X