Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

liten graverad plunta 1717

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• liten graverad plunta 1717

såg någon denna som såldes på Dalarnas auktionsbyrå nyligen ?

Ska vara Märkt med kop-76
    Detta är en replik av en plunta tillverkad 1717 på Skånska Glasbruket. Originalet finns på Röhsska Konstslöjdsmuseet i Göteborg. Repliken är framställd av Älghults Glasbruk. Pluntans initialer, LOD, anger att den tillverkats för överstelöjtnant Lars Olof Dagström.

Det har varit uppe tidigare på PES hittar den inte nu
    Bilden från

Står som sentida tillverkning Såldes för 2600:-
    Bifogade filer
    Last edited by nobe; 2013-04-10, 16:26.

Comment

2600:- för en kopia som dessutom är jättevanlig jag har sett såna här för småpengar på loppisar, snacka om felköp!

Comment

Ja det verkar som det har sålts en hel del, min plunta kostade en guldpeng.

Mvh/Bengt

Comment

Flaska i glas, bär datering 1717
          Med etsad dekor av blad och krona. Sentida tillverkning. (H.14)
          I stället för att skriva att det är en modern kopia, Friskriver auktionsbyrån att flaskan bär datering 1717 och att den är sentida och sen med ett utrop på 600;-

Comment

Vilket lurendrejeri...Men inte första gången någon blev lurad (se den andra tråden som nobe länkat till)

Comment

från trovärdig källa.....................

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
              2600:- för en kopia som dessutom är jättevanlig jag har sett såna här för småpengar på loppisar, snacka om felköp!
              Håller med dig Legion, ,men köparen trodde på ett jätteklipp förstås. Orden "sentida tillverkning" kom till i beskrivningen efter ett påpekande av en bekant. Innan stod det bara "Bär datering 1717 ". Med enbart den beskrivningen hade den säkert rusat iväg till femsiffrigt belopp. Men inget i beskrivningen var ju fel egentligen om man ska hårdra det,eller ? Klippens tid är förbi nu i internetåldern, tror jag.

Comment

De säljer krukor märkt Stockholm som från första halvan av 1900. Om jag inte mins fel så är det kopior av Rörstrand ytterfoder som dök upp överallt på aktioner under 1970-80-talet

Bild 1 Märkt Stockholm
                Bild 2 Märkt Rörstrand
                Bifogade filer

Comment

Det finns ytterfoder märkta Stockholm som är kopior av Gustavsberg
                  Bild 1 Märkt Gustavsberg med Eklöv
                  Bild 2 Märkt Stockholm med andra löv
                  Bifogade filer

Comment

Köpte tre krukor i olika storlekar av den senare modellen märkta STOCKHOLM under på
                    loppis för 200kr. Detta var säkert 15 år sedan och jag trodde i min enfald att det var
                    "riktiga" krukor designade av Gunnar Wennerberg till Stockholmsutställningen 1897.
                    Jag fick dom examinerade (nåja) av SAV, som skulle ta emot dom och sätta ett utrop
                    på 2000. Men jag avvaktade, under tiden kollade jag upp krukorna och fann ju ganska
                    snart att inga krukor någonsin (tillverkade av Gustavsberg) hade varit märkta enbart
                    STOCKHOLM undertill. Ville ju inte försöka sälja något under falska förespeglingar så
                    krukorna blev en uppskattad present istället, min dotter behövde ytterfoder då hon
                    precis skaffat hus på landet.
                    Uppenbarligen florerar dessa krukor över högt och lågt fortfarande som "äkta" i allehanda
                    antiksammanhang, det är rent skamligt. Jag har sett dom i fina antikaffärer såväl som i lite
                    enklare do för stora pengar. Ingen kan väl på allvar tro att det är Gustavsberg och från tiden
                    längre, snarare nytilverkade någonstans i Sydostasien eller dylikt.
                    Skärp ER, vill jag säga till er som handlar med antikviteter på detta oseriösa sätt.

Comment

ang. auktionsförrättarna

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Köpte tre krukor i olika storlekar av den senare modellen märkta STOCKHOLM under på
                      loppis för 200kr. Detta var säkert 15 år sedan och jag trodde i min enfald att det var
                      "riktiga" krukor designade av Gunnar Wennerberg till Stockholmsutställningen 1897.
                      Jag fick dom examinerade (nåja) av SAV, som skulle ta emot dom och sätta ett utrop
                      på 2000. Men jag avvaktade, under tiden kollade jag upp krukorna och fann ju ganska
                      snart att inga krukor någonsin (tillverkade av Gustavsberg) hade varit märkta enbart
                      STOCKHOLM undertill. Ville ju inte försöka sälja något under falska förespeglingar så
                      krukorna blev en uppskattad present istället, min dotter behövde ytterfoder då hon
                      precis skaffat hus på landet.
                      Uppenbarligen florerar dessa krukor över högt och lågt fortfarande som "äkta" i allehanda
                      antiksammanhang, det är rent skamligt. Jag har sett dom i fina antikaffärer såväl som i lite
                      enklare do för stora pengar. Ingen kan väl på allvar tro att det är Gustavsberg och från tiden
                      längre, snarare nytilverkade någonstans i Sydostasien eller dylikt.
                      Skärp ER, vill jag säga till er som handlar med antikviteter på detta oseriösa sätt.
                      Auktionsverken,stora som små, har ju mer än en gång "bevisat" att deras s.k. expertis knappast är värda namnet. De kommer ibland in med en fil.kand. i bagaget,vad vet de om verkligheten ? Samma sak gäller nog många mässhandlare, de är dåligt pålästa enl. vad man hört. Loppishandlare kan man ju helt bortse ifrån,där kan man inte begära mer,tycker jag.

Comment

Jeg synes det er synd at de som lager nykopier av antike gjenstander ikke kan merke de tilstrekkelig. For en erfaren samler ser man nok kjapt på materialie, dekor og kvalitet at det er en nyere produksjon, men mange blir nok lurt.

Jeg har sett mange som har blitt lurt av "Nøste"-karaffelen fra Hadeland som ligner på "Gjersdorfs formede" produsert på Nøstetangen, Hurdal og Gjøvik, men som er produsert på Hadeland fra 1938 (?) og nesten frem til idag. Disse er ikke merket, men har ofte en smalere og høyere fotplate enn de gamle. Det meste av blått glass i Gjøvik-serien til Hadeland er stort sett merket med Hadeland og årstall.

Nøste;
                        Hadeland Folkemuseum - Photographer Randsfjordmuseet, avd. Hadeland Folkemuseum

Original;
                        Nasjonalmuseet, designsamlingene - Photographer Anne Hansteen

Banden
                        Last edited by Banden; 2013-04-12, 08:57.

Comment

Working...
                        X