Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Undran om vas, Moser, Karlsbad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Undran om vas, Moser, Karlsbad?

    Hej! Helt ny här på forumet så jag ber alla om överseende med de misstag jag kommer att göra (säger kommer att göra då jag är tvärsäker på att saker jag kommer att lägga in hamnar på fel ställen ;-). Hur som helst, Har en vas här som jag försökt googla fram info om.. Det närmaste jag kommit är Moser, Karlsbad. Vasen är mörkt mörkt lila, närmast svart utan solljus. Planslipad botten (ingen märkning), ca 12-13 cm hög.. Köpte den trots ett par mindre nagg och lite slitage men kunde inte låta bli då den i mitt tycke är oerhört vacker. Vad säger ni glasexperter därute? Är jag på rätt spår?
    Bifogade filer

  • #2
    Googla på moser karlsbad glass och vidare på t.ex. bilder så hittar du sånt som är likt både till färg och slipning. Din vas kan säkert vara tillverkad under ett ganska stort antal år, men troligen är den från tiden 1910-1940. Troligen har den inte ansetts hålla tillräckligt hög kvalitet för att bli signerad. Det behöver inte vara särskilt stor skavank för det, kanske bara att slipningen någonstans kan vara en aning ojämn eller att det finns en luftblåsa någonstans i godset. Böhmiskt glas har alltid skattats högt även om intresset för svenskt glas naturligtvis är mångfaldigt större här.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
      Googla på moser karlsbad glass och vidare på t.ex. bilder så hittar du sånt som är likt både till färg och slipning. Din vas kan säkert vara tillverkad under ett ganska stort antal år, men troligen är den från tiden 1910-1940. Troligen har den inte ansetts hålla tillräckligt hög kvalitet för att bli signerad. Det behöver inte vara särskilt stor skavank för det, kanske bara att slipningen någonstans kan vara en aning ojämn eller att det finns en luftblåsa någonstans i godset. Böhmiskt glas har alltid skattats högt även om intresset för svenskt glas naturligtvis är mångfaldigt större här.

      Tack tack! Vad jag förstått, OM det är Moser, Karlsbad, så signerades långt ifrån allt, även det perfekta kan vara osignerat.. (har googlat grundligt ;-) Samtidigt ville jag ha ett extra utlåtande av er som kan mer om glas än jag. Att jag inte helt var ute och cyklade. Var i Berlin nyligen och såg en hel del Moser och känner nog ändå att den bör vara från dem. (samtidigt vet jag av erfarenhet att mycket önsketänkande lätt blir till en sanning till slut för en själv.. ;-). Glaset kändes för, svårt utrycka det, bra för att stå kvar för ett par tjugor.. Hursomhelst, oavsett får den stå här i mitt fönster och se snygg ut, även om den har skavanker.. En början till en samling kanske?

      Comment


      • #4
        Hej!
        Häromdagen såg jag en vas i en antikaffär i Österrike som jag tyckte var mycket lik din, slipningen, den djupa färgen.
        Den var osignerad, och mindre. Tyvärr tog jag ingen bild.
        Jag frågade antikhandlaren om han visste var hans vas kom ifrån, han sade att den kan komma från Moser men kunde inte säga någonting säkert mer än att den är från Böhmen.
        Vacker vas iallafall!

        Comment

        Working...
        X