Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
1800 talets början likör servis ?????
Collapse
X
-
Intressant med en kanna till setet för starka drycker. Oftast var det en liten karaff utan grepe. Det var nog sex glas från början. Fint att brickan är kvar. Den kommer lätt undan. Litet tips: ser ni glasen och karaffen till ett ställ på en auktion, kolla om det inte står en bricka till dem någon annanstans!
Jag har gjort samma iakttagelse med de här likörställen, glasen är oftast väldigt enkelt utförda och sen har man lagt ner massor med omsorg på emalj och förgyllning. Vill nog hålla med om att de ger ett intryck av att vara importerade, men de behöver absolut inte vara från Böhmen. Tidsmässigt gissar jag på 1870-1890. Bygger det främst på grepens fästning vid kannan. Som vanligt kan jag ha hur fel som helst.
Comment
-
HejUrsprungligen postat av gärdsle Visa inläggIntressant med en kanna till setet för starka drycker. Oftast var det en liten karaff utan grepe. Det var nog sex glas från början. Fint att brickan är kvar. Den kommer lätt undan. Litet tips: ser ni glasen och karaffen till ett ställ på en auktion, kolla om det inte står en bricka till dem någon annanstans!
Jag har gjort samma iakttagelse med de här likörställen, glasen är oftast väldigt enkelt utförda och sen har man lagt ner massor med omsorg på emalj och förgyllning. Vill nog hålla med om att de ger ett intryck av att vara importerade, men de behöver absolut inte vara från Böhmen. Tidsmässigt gissar jag på 1870-1890. Bygger det främst på grepens fästning vid kannan. Som vanligt kan jag ha hur fel som helst.
Jag har grävt bland karaferna och hittat en snarlik karaf som lejonen sa det kan vara en svenkt servis och då är det roligare .
Comment
Comment