Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1800 talets början likör servis ?????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 1800 talets början likör servis ?????

Click image for larger version

Name:	P1040232.jpg
Views:	1
Size:	64,8 KB
ID:	656847Click image for larger version

Name:	P1040233.jpg
Size:	59,8 KB
ID:	656848Click image for larger version

Name:	P1040234.jpg
Size:	65,8 KB
ID:	656849Hej igen ,

Man har samlat på sig en del och en del blir alltid ????? efter Kolla på fötterna super ojämna men liket jobb emaljen är Fantastik bara vart kan man placera den böhmen ? med tillhörande glasplatå tacksam för hjälpClick image for larger version

Name:	P1040230.jpg
Size:	66,7 KB
ID:	656845Click image for larger version

Name:	P1040231.jpg
Size:	59,8 KB
ID:	656846

Servisen kan lika gärna vara svensk, det målades mycket glas på bruken. Åldern är nog snarare 1800-talets slut.

Comment

Intressant med en kanna till setet för starka drycker. Oftast var det en liten karaff utan grepe. Det var nog sex glas från början. Fint att brickan är kvar. Den kommer lätt undan. Litet tips: ser ni glasen och karaffen till ett ställ på en auktion, kolla om det inte står en bricka till dem någon annanstans!
      Jag har gjort samma iakttagelse med de här likörställen, glasen är oftast väldigt enkelt utförda och sen har man lagt ner massor med omsorg på emalj och förgyllning. Vill nog hålla med om att de ger ett intryck av att vara importerade, men de behöver absolut inte vara från Böhmen. Tidsmässigt gissar jag på 1870-1890. Bygger det främst på grepens fästning vid kannan. Som vanligt kan jag ha hur fel som helst.

Comment

Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
        Intressant med en kanna till setet för starka drycker. Oftast var det en liten karaff utan grepe. Det var nog sex glas från början. Fint att brickan är kvar. Den kommer lätt undan. Litet tips: ser ni glasen och karaffen till ett ställ på en auktion, kolla om det inte står en bricka till dem någon annanstans!
        Jag har gjort samma iakttagelse med de här likörställen, glasen är oftast väldigt enkelt utförda och sen har man lagt ner massor med omsorg på emalj och förgyllning. Vill nog hålla med om att de ger ett intryck av att vara importerade, men de behöver absolut inte vara från Böhmen. Tidsmässigt gissar jag på 1870-1890. Bygger det främst på grepens fästning vid kannan. Som vanligt kan jag ha hur fel som helst.
        Hej
        Jag har grävt bland karaferna och hittat en snarlik karaf som lejonen sa det kan vara en svenkt servis och då är det roligare .Click image for larger version

Name:	P1040191.jpg
Size:	71,5 KB
ID:	546392Click image for larger version

Name:	P1040192.jpg
Size:	72,6 KB
ID:	546393Click image for larger version

Name:	P1040193.jpg
Size:	73,8 KB
ID:	546394Click image for larger version