Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tvådelad glaskolonn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tvådelad glaskolonn

Består av två delar, inslipade med varann till fulländning. Den övre delen sitter som en stötdämpare
    på den undre, exaktare inslipning kan man inte tänka sig. Inuti den större undre delen sitter en liten
    rund behållare med hals. Den övre delen är bara som en behållare, eller varför inte ett glas.
    Båda delarna är märkta sSc i glaset.
    Den lilla behållaren inuti är rund nertill, i bottnens centrum finns ett hål med cirka 1cm diameter. Mitt
    på finns det två springor mittemot varandra. I nederdelen finns likaledes två mindre springor mitt emot
    varandra och placerade vinkelrätt mot de större, övre springorna. Således finns det fyra springor, två
    större och två mindre placerade runt behållaren i Öst, Syd, Väst och Nordlig riktning.
    Jag trodde först att man kunde ta isär den så att det skulle bli tre delar, men det lyckades inte. Det var
    t.o.m. så svårt att sära på den i två delar att den ena sprack. Delarna satt ihop som BERG, och även när
    de är isär så "smackar" de ihop som om de aldrig någonsin varit isär.
    Objektet är 15x7 cm, vad kan det vara.........? Säkert är det jag som är okunnig och dum, Ni vet säkert
    vad det är, eller i alla fall någon.
    Bifogade filer

Några tankar...........

Laboratorieglas kanske, men till vad??
    PS Vad står sSc för..............

Comment

Ja nån typ av kemiskt/laboratorieglas är det väl antagligen

Ett bra tips för att få isär glasdelar som är inslipade mot varandra, är att lägga föremålet i varmt vatten, luften inuti utvidgar sig när den värms och voila, proppen hoppar ur av sig själv!

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
        Ja nån typ av kemiskt/laboratorieglas är det väl antagligen

Ett bra tips för att få isär glasdelar som är inslipade mot varandra, är att lägga föremålet i varmt vatten, luften inuti utvidgar sig när den värms och voila, proppen hoppar ur av sig själv!
        Jo tack. Jag gjorde precis så, men den satt tydligen så hårt att glaset i den yttre delen sprack av trycket innan
        den lossnade.

Comment

Har inte en aning om vad det är. Det stör mig, för den verkar intressant.

Comment

Då är vi minst två "stirda" Lars, men ingen skakad hittills, vad jag vet.
            Last edited by prylsnubben; 2013-03-10, 22:20.

Comment

Working...
            X