Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

JOHANSTORP - bortglömd småländsk glashytta?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• JOHANSTORP - bortglömd småländsk glashytta?

Jag har i min ägo ett antal högt älskade vin- samt snapsglas, vilka jag har fått som "förtida arv" av min far
    Glasen är tillverkade vid en liten, numera helt riven (?) hytta, som hette Johanstorp (sic!) Pappa har förklarat var hyttan låg ( vägskylt m namnet finns kvar ) och vi tror att glasen är tillverkade kring slutet av 1800-talet. De har ganska klumpiga ben, samt en lite naiv dekor av festonger med rosetter i slipad och kasad teknik.
    Är det någon som känner till denna bortglömda hytta i de småländska urskogarna?

Här har Du lite om Johanstorp, tack vare vår stora nestor på glas Rebello, salig i åminnelse.

Comment

Fascinerande

Man upphör aldrig att imponeras av allt kunnande i detta forum.
      Och i det här fallet t.o.m. ett fotografi föreställande hyttan.
      Till våren ska jag passa på och besöka den lilla byn, kanske syns några rester efter bruket.
      Intressant också att man använde formar av lera och järn - jag har fått lära mig mycket ikväll!

Tackar och bockar för hjälpen med info, Prylsnubben!
      :-)

Comment

Ursprungligen postat av Nena Visa inlägg
        Jag har i min ägo ett antal högt älskade vin- samt snapsglas, vilka jag har fått som "förtida arv" av min far
        Glasen är tillverkade vid en liten, numera helt riven (?) hytta, som hette Johanstorp (sic!) Pappa har förklarat var hyttan låg ( vägskylt m namnet finns kvar ) och vi tror att glasen är tillverkade kring slutet av 1800-talet. De har ganska klumpiga ben, samt en lite naiv dekor av festonger med rosetter i slipad och kasad teknik.
        Är det någon som känner till denna bortglömda hytta i de småländska urskogarna?
        Spännande, jag skulle jättegärna vilja se bilder på dina glas!

Comment

Mina glas från Johanstorp

Såhär ser mina kära glas från Johanstorp ut.
          Jag har åtta av varje och de används varenda julafton! (Bl.a.)
          Det roliga är att jag, som barn och helt novis, alltid trodde att de var från 1970-talet, pga sin klumpighet.
          Nu älskar jag deras rustika form och lite naiva dekor: graverad, är den väl, och inte "slipad", som jag hastigt skrev igår.
          Men åldersmässigt skulle jag gissa på sent 18 - tidigt 1900-tal.
          Vad tror ni andra?Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	149,2 KB
ID:	546176
          Last edited by Nena; 2013-03-01, 13:43.

Comment

Vid en första anblick ser nog 1970 mer rätt ut än slutet av 1800-talet, jag får i alla fall nykänsla av glasen. Även antalet, åtta av varje gör att man drar öronen åt sig.
            Men det är svårt med glas och att bedöma ålder utifrån bilder är alltid vanskligt. De skulle ju faktiskt kunna ha ålder ändå

Comment

Tillägg:

Det har funnits flera, ett dussin från början. De kommer från ett gammalt hem, och inköptes på auktion i början av 1900-talet. Sedan har de gått i arv på min fars sida. Han hävdar med bestämdhet att det är Johanstorp.
              Så avfärda dem inte alltför snabbt.
              Men visst har de 1970-talsformspråk, som jag sa ;-)

Comment

Tack för visningen av glasen Nena!

Håller med om att deras form inte liknar den som vara vanlig vid förra sekelskiftet. Men Johanstorp hade kanske hade en egen personlig formgivning? De flesta glasbruk gjorde ju annars ganska anonyma glas vid den tiden. Någon som vet om det finns nån priskurant från Johanstorp?

Comment

Johanstorp I var i bruk mellan 1858-1888 och Johanstorp II mellan 1897-1910. Såna här små bruk med relativt kort livslängd hade sällan nån vidare avancerad produktion utan blåste oftast flaskor och enklare bruksglas.

Jag är fortfarande hälsosamt misstänksam till glasen men visst vore det spännande om man kunde tillskriva dem till Johanstorp!

Comment

Dokumentation

Ja, Rosa, en priskurant från Johanstorps glashytta skulle vara spännande att få titta i.
                    Jag tänker också att man kanske kan kontakta Kosta, för att höra om de har något material arkiverat.
                    Tydligen ägdes bruket av Kosta före nedläggningen.
                    Jag tycker att detta är vansinnigt spännande!
                    Tänk om någon här på forumet skulle råka på liknande glas, gjorda vid ett helt annat glasbruk?!

Med 100% säkerhet vet jag iaf att glasen är gamla, de har som sagt gått i arv på pappas sida!

Comment

Working...
                    X