Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Som på antikrundan, hur många olika modeller vet vi om?
Collapse
X
-
-
Flussglasföremål är inte speciellt trendiga men ganska charmiga. Blev lite osäker på begreppen och sökte rätt på Rebellos glasskola. http://precisensan.com/antikforum/sh...la-om-opalglas
Här kommer mina vaser. Har inte kollat närmare om de verkligen är flussglas, men de kallas väl det i dagligt tal (utom i Skåne
). Jag drog upp färgen på parvaserna för att få fram det röda på de små blommorna, men de ser ändå svarta ut, och på köpet blev de andra färgerna lite för starka. Den tredje vasen är ganska tråkig men de två (tre) första tycker jag är rätt fina.
Comment
-
Har väl några opalinare jag också. Lägger in dessa små parvaser här och så kastar jag in ett fat i den andra, gamla tråden. Lila massa med den trevliga röda tonen när man kollar mot ljuset. Har också några "klassiska", målade, men de ligger väl undanpackade i någon låda... Höjd på dessa ca 15 cm.
Comment
-
Mycket charmiga. Även om man först kan tro att skålarna saknar lock, står de för sig själva ändå.
De illasittande handtagen får mig att tänka på Wennerberg och Wallander som inspirationskällor, men i sig hör skålen till 1910-talets stilepok, precis som den blåvita.
Om Gabriel Burmeister fick inspiration av den, kan man förstå det.
Comment
Comment