Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Som på antikrundan, hur många olika modeller vet vi om?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Som på antikrundan, hur många olika modeller vet vi om?

Dessa vaser är ju precis så vanliga som Joakim Bengtsson sade i antikrundan. Var det förresten någon mer än jag som tänkte på att han kallade dem "fluschglas" hela tiden.

Nåväl den jag har bär texten Landstormen 1915 samt en soldat. Hur ser era ut?
    Click image for larger version

Name:	landstormen.jpg
Views:	1
Size:	126,8 KB
ID:	656606Click image for larger version

Name:	Landsstormen1.jpg
Size:	74,6 KB
ID:	656607

Trevligt intitiativ, Lars. Plockade fram ett par vaser som jag ska fota i morgon. Ja, flusch-glas reagerade jag också på. Tänkte att det var något dialektalt, Skåne ligger ju nära Tyskland. (Vet dock inte vad det heter på tyska)

Comment

Jag har också en Landstormen vas.
      I’m a real mean bitch!

Comment

Flussglasföremål är inte speciellt trendiga men ganska charmiga. Blev lite osäker på begreppen och sökte rätt på Rebellos glasskola. http://precisensan.com/antikforum/sh...la-om-opalglas

Här kommer mina vaser. Har inte kollat närmare om de verkligen är flussglas, men de kallas väl det i dagligt tal (utom i Skåne ). Jag drog upp färgen på parvaserna för att få fram det röda på de små blommorna, men de ser ändå svarta ut, och på köpet blev de andra färgerna lite för starka. Den tredje vasen är ganska tråkig men de två (tre) första tycker jag är rätt fina.
        Bifogade filer

Comment

En pokal kanske också får vara med?
          Bifogade filer

Comment

Visst får pokalen vara med.
            Här kommer även en vas med veckad kant.

Name:	veckad.jpg
Size:	111,9 KB
ID:	546105

Comment

Charmig pokal, prylsnubben!

Lars, är din senaste vas lite tidigare, en bit ner på 1800-talet?

Comment

Tror den är lite tidigare som du säger.

Comment

Har väl några opalinare jag också. Lägger in dessa små parvaser här och så kastar jag in ett fat i den andra, gamla tråden. Lila massa med den trevliga röda tonen när man kollar mot ljuset. Har också några "klassiska", målade, men de ligger väl undanpackade i någon låda... Höjd på dessa ca 15 cm.
                  Bifogade filer

Comment

Sockerskålar?

Liten avvikelse från ämnet, såg först nu att tråden handlar om vaser. Men de kanske får vara med ändå? Den med rosen har sluppit igenom kvalitetskontrollen trots att öronen sitter på olika höjd.
                    Bifogade filer

Comment

Mycket charmiga. Även om man först kan tro att skålarna saknar lock, står de för sig själva ändå.
                      De illasittande handtagen får mig att tänka på Wennerberg och Wallander som inspirationskällor, men i sig hör skålen till 1910-talets stilepok, precis som den blåvita.
                      Om Gabriel Burmeister fick inspiration av den, kan man förstå det.

Comment

Arvet etter mine tippoldeforeldre, noe usikker på alder? Høyde ca.25cm

Name:	DSC_0420.jpg
Size:	97,4 KB
ID:	546373Click image for larger version

Name:	DSC_0421.jpg
Size:	26,4 KB
ID:	546374

Banden

Comment

Här kommer ännu en modell inköpt i måndags.
                          Bifogade filer

Comment

Working...
                          X