Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modern men ändå..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Modern men ändå..

.......inte tror jag. Detta fat på fot har ett som jag tycker modernt mönster, men jag tycker att slitaget i botten samt formen talar om något annat. Vad tror ni?
    Bifogade filer
    Last edited by E.B.; 2007-04-01, 20:18.

Fick direkt en känsla av finskt glas. Riihimäki bl.a, hade en ljusstakar bl.a som påminner starkt om detta kakfat. Har dock inte sett detta tidigare.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag vet Äjth, jag hade lite finsk feeling när jag såg den på håll. Jag menar att den känns modern som det finska glaset, eller Reijmyre som ju också hållit på med detta, men sedan tycker jag att slitaget samt även formen inte stämmer med denna design. Är det verkligen någon som gjort kakfat på senare hälften av 1900-talet?

Comment

Förresten är det lite irriterande att inte rubriken i listan ändras när man gör ändringar. "Moder" är ju ändrat till det mer rätta "Modern"

Comment

Jag skulle kunna tänka mig att den är från 1920-30-tal.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

G-skruf gjorde ju kakfat på andra halvan 1900-talet liksom Riihimäki och Kumela tror jag det var. Bl.a T.Oivakka hade väl ett kakfat i serien...ja, minnet...äsch kommer inte på det nu. Hade ett frktfat på fot från finland oxå, så visst har det tillverkats kakfat efter planbytet på 1900-talet. Den är illiga gröngula nyansen var oxå populär på 50-60-talet i Finland.
            Kastehelmi heter Oivakkas.
            Last edited by Äjth; 2007-04-02, 21:24.

Comment

Kollade lite lådor inför loppisen och då såg jag detta fat igen. Jag har fortfarande inte kommit närmre en sanning om var det är tillverkat. Kanske läga att puffa upp det efter dryga två år.

Comment

Har du kollat om det är Uranglas? Är det en knapp på benet?

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                  Har du kollat om det är Uranglas? Är det en knapp på benet?
                  Knapp på benet , JA. Har tyvärr ingen UV-lampa så jag har inte kollat om det är uranglas eller ej. Men med den färgen så ligger det nära tillhands..

Comment

Då vet vi att den inte är tillverkad efter 1070-talet om det är uran. Har inte sett hela benet. Verkar vara trevligt.

Comment

Då vet vi att den inte är tillverkad efter 1070-talet om det är uran. Har inte sett hela benet. Verkar vara trevligt.
                      Oj, är den så gammal

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                        Oj, är den så gammal
                        Återkommande skrivfel av undertecknad 1970 ska det vara förstås

Comment

Har sökt vidare och fått svar från Finlands glasmuseum och Reijmyre. Ingen av dem känner igen eller till detta fotfat tyvärr. Mer tips önskas.

Comment

Rundlarna i mönstret ger lite Gryt-känsla. De där skålarna och faten med märkning som finns på en annan tråd här.

Comment

Rundlarna i mönstret ger lite Gryt-känsla. De där skålarna och faten med märkning som finns på en annan tråd här.
                              Likheter finns, men tycker att olikheterna är större. Spännande vore det annars.....

Comment

Working...
                              X