Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vad är det här - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det här

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är det här

Vet ni vad det här är? Söndags gissning
    Mvh/Bengt N
    Bifogade filer

Klart vi vet.
    Men fler kan ju få gissa.
    Klart att det är ett urval av prolapsringar i glas

Comment

Vigselringar för glasnördar? Nej, jag vet vad det är och därför kan jag inte gissa. Får se i morgon om det jag visste idag var rätt.

Comment

Gardinringar. På museet i Limmared finns såna här i flera färger samt även gardinstänger, även dem i glas!

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
          Vigselringar för glasnördar? Nej, jag vet vad det är och därför kan jag inte gissa. Får se i morgon om det jag visste idag var rätt.
          För små för att trä på fingret 30-35mm i diameter hålet c:a 10mm

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
            Gardinringar. På museet i Limmared finns såna här i flera färger samt även gardinstänger, även dem i glas!
            Skulle tro att dom är för små för det. just dom här har använts till ett närbesläktat område

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
              Skulle tro att dom är för små för det. just dom här har använts till ett närbesläktat område
              Minns att min mor hade sådana i en ask.
              Men vad hon använde dem till minns jag inte riktigt.
              Kanske de var ämnade som ”gardin/draperi-tyngder”? Jag minns att hon stoppade in tyngder nertill på gardinfållen för att gardinen/ draperiet skulle hänga rakt ner. Tyngderna var ibland stora gamla blyknappar. Kanske också dessa glasringar också användes?
              Minns säkert fel.
              Detta hände sig på 40-50-talen.

Eller kanske ringarna användes så här?
              Bifogade filer
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Lars F
                Precis så!
                Fast Inte på en hissgardin utan på gamla träpersienner från c:a 1900. Hittade tre gråmålade persienner med breda spjälor och breda tygband under spånen i vedbon, totalförstörda av fukt och mögel men kunde rädda ringarna

Mvh/Bengt N

Comment

Här är en länk då vi tidigare pratade om glasringarna.

SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Aj då, jag visste visst inte riktigt. Trodde det var vanliga gardinringar. Kul att få veta, nobe!

Comment

Working...
                    X