Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas m. puntel.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
    Dessa har kommit till mig under senaste dygnet.
    Först ett par ljusstakar, 10 cm. höga. sedan 3 fotskålar.
    Visserligen brukar mina inlägg inte väcka någon större uppmärksamhet men någon kan kanske ändå vara intresserad av vad jag har att komma med. Därför fortsätter jag.

    Sladdens ljusstakar är gjorda i en form av det här slaget. Sorgligt nog saknas mallen. Det behöver väl knappast påpekas att formen tyvärr är rostig.
    Bifogade filer

    Comment


    • #92
      Hej hopp min vän! även om jag inte kommenterar dina inlägg så läser jag alltid dem, känner väl igen din signatur. Om jag kan något om föremålet som visas så skriver jag det och tro inte att det dina inlägg är av ointresse för det är de inte.

      Rostig och dan men kan den komma från Transjö? Har för mig att Sladdens små stakar är därifrån.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #93
        Alltid roligt att se formar! beundransvärda är de som gjorde formarna.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #94
          Kul att se formen!
          Men mina stakar har ornamenten på pipan. Dessutom är de sexkantiga, både ben och fot.
          Eller vänta nu!
          Du visar formen med ljuspipan neråt, va?
          Då kan det jukanske vara den.
          Men mitt "blomornament" har 8 prickar runt den i mitten, så exakt lika är de inte.
          Last edited by Sladden; 2009-06-28, 17:43.
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

          Comment


          • #95
            Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
            Kul att se formen!
            Men mina stakar har ornamenten på pipan. Dessutom är de sexkantiga, både ben och fot.
            Eller vänta nu!
            Du visar formen med ljuspipan neråt, va?
            Då kan det jukanske vara den.
            Men mitt "blomornament" har 8 prickar runt den i mitten, så exakt lika är de inte.
            Beklagar. Så här skall det vara och dessutom, jag skrev inte att det var den form som dina ljusstakar var gjorda i. Jag skrev att det var "i en form av det här slaget". Dessutom, formen är inte från Transjö utan från Hofmantorps Nya Glasbruk.
            Bifogade filer

            Comment


            • #96
              Trevligt att få se någon pressglasform på forumet,
              det skall vara en bottendel till formen, formen stod på andra hållet
              än den gör på sista bilden, bottendelen var en helt lös del, formen stängdes runt denna järnbotten som passade in i den runda delen som ses i själva formen, hålet som blev till ljuset satt som en järntapp i bottendelen,
              ljusstaken pressades upp och ner
              Blev det svårt så fråga!
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

              Comment


              • #97
                Vad hände med tråden ????

                En av mina favorittrådar måste återupplivas.
                En sockerskål med lite gråton i glaset och med mycket slitage som vittnar om lång användning och förståss ett litet puntelmärke som höjer den lite.
                Mycket tjock och tung massa med grov apelsinskalsliknande yta
                Fram för flera objekt nu,det har gått mer än ett halvår sedan någon visade nåt i den här tråden..
                Bifogade filer

                Comment


                • #98
                  Här är mitt lilla bidrag till tråden. Ett litet snappsglas som jag inte vet något om men inte kunde låta bli att inhandla då det var lite charmigt. Höjd 8,7 cm.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #99
                    Ursprungligen postat av CBA Visa inlägg
                    Beklagar. Så här skall det vara och dessutom, jag skrev inte att det var den form som dina ljusstakar var gjorda i. Jag skrev att det var "i en form av det här slaget". Dessutom, formen är inte från Transjö utan från Hofmantorps Nya Glasbruk.
                    Jag hade missat den här formen. Vad jag förstår så är det ont om formar. De såldes ofta som skrot från glasbruken när de inte var aktuella längre. Eller så såldes de vidare till andra glasbruk. Kul att få se en så trevlig form
                    DG

                    Comment


                    • En till

                      Här kommer en till,geleskål? 10 cm hög
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
                        Här kommer en till,geleskål? 10 cm hög
                        Hej Surmasen, din skål är inte avsedd för gelé, förr åt man tydligen gelé i helt andra mängder än idagJag skulle tippa på att din skål är till för salt.

                        En bit ner i nedanstående tråd finns en högst ovetenskaplig liten guide till vad de de olika storlekarna är avsedda för.

                        Last edited by Legion; 2010-01-18, 21:25.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                          Hej Surmasen, din skål är inte avsedd för gelé, förr åt man tydligen gelé i helt andra mängder än idagJag skulle tippa på att din skål är till för salt.

                          En bit ner i nedanstående tråd finns en högst ovetenskaplig liten guide till vad de de olika storlekarna är avsedda för.

                          http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=13496
                          Tack Legion!, När jag tänker efter har jag sett det där inlägget tidigare och tänkte samma sak.
                          Vore lite spännande att se minen på svärmor om jag ställde fram en typ kompottskål med gele till älgsteken på söndag

                          Comment


                          • Hittade sockerskålen till Sladdens gräddsnipa idag på loppis
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av luchur Visa inlägg
                              Hittade sockerskålen till Sladdens gräddsnipa idag på loppis
                              Den har jag själv, också Det börjar bli mycké nu...


                              Här kommer ett av dagens fynd. En gammal senapsburk. 13 cm. hög.
                              Bifogade filer
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

                              Comment


                              • Här ett annat av dagens fynd. 12,5 cm hög.
                                Bifogade filer
                                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                                resten satte han hår på.

                                Comment

                                Working...
                                X