Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas m. puntel.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Banden Visa inlägg
    Den første ser ut som modell 159 i Hadelands katalog fra 1866, "Sukkerkopp, figurerede D3 3/4 Tom"

    mvh
    Bård
    Takk igjen Bård

    Legger ved tre bedre bilder av denne sukkerkoppen Hadeland
    Mvh
    Karve
    Bifogade filer

    Comment


    • Hvorfor blir bildene kappet av på høyre side ?????
      Karve

      Comment


      • For ikke å ta for mye av plassen med hvert bilde, prøver jeg her å legge ut i et annet format noen pressglas med puntel merke . Noen har vært vist her før. Takker for tilbakemelding om modell og evt. glasbruk.

        Håper dette formatet blir bedre å se på

        Mvh
        Karve
        Bifogade filer

        Comment


        • Igjen blir bildenes høyre del borte

          På forhåndsvisning er de sentrert riktig

          Blir dette rettet opp av admin, er det noe feil ???

          Mvh
          Karve

          Comment


          • Det beror nog på formatet på dina bilder. Men det finns en list under bilden där man kan dra så att även den högra delen syns. Jag har märkt att man själv måste förminska bilderna till minsta möjliga format för att de inte ska bli för breda när de visas på PES. I tidigare version av PES så minskades bilderna automatiskt ner, men så verkar det inte vara längre tyvärr.

            Trevligt att du håller liv i pressglastråden, det uppskattas. Har nog något nytt att visa, men det har blivit så krångligt att fota sedan ny kamera köptes in i familjen. Fast det är väl snarare jag som är lat när det gäller att lära mig använda nya tekniska apparater.

            Angående glasbruk så gjordes ju många modeller på flera olika glasbruk, men det kan förstås vara kul med exempel på var de kan varit gjorda.

            Comment


            • Jag läste första sidan, skummade andra och hoppade sedan till slutet. Det är alldeles för mycket för att jag ska hinna igenom i en handvändning. en sak jag lärt mig är att mitt nålfat mycket väl kan ha varit ett nålfat från början, trodde det var något jag själv hade hittat på...

              Jag har aldrig tänkt på att pressglas kan ha puntelmärken. Det gör att det känns lite mer hantverksmässigt och sådant gillar vi! Nu måste jag ju gå igenom mitt pressglas och kolla efter puntelmärken och för säkerhets skull ska jag läsa igenom hela tråden innan jag postar några dumma frågor.
              Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

              Comment


              • "Engelsk rutad"

                Kaptenen har visat en skål och Rosa en skål på fot av denna typ tidigare. I Lersjös bok
                "Pressat glas" finns en dylik på sid. 104f. Den härleds till Reijmyre och 1850-tal. Om utsagorna
                avseende olika storlekars användningsområden stämmer, bör denna vara avsedd för sylt.
                Den lilla godingen är endast 8cm hög och har en diameter av 9.5cm. Är det samma storlek
                som Rosas måntro.
                PS Kaptenens och Rosas "rutade" finns i inlägg 149 resp. 158.
                DS Notera stjärnmönstret under skålen, precis som på Kaptenens, sedan kommer benet uppå.
                Bifogade filer

                Comment


                • Jo det verkar vara samma storlek, fast din har lite mer nervikt kant så att måtten blir annorlunda. Sylt tror jag inte, i Lersjös bok kallas den sockerskål. Annars hade jag trott saltkar. Men jag hade den till jordnötter häromdagen, det funkade också.

                  http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post196478

                  Comment


                  • Någonstans tidigare hävdades att storlekarna nerifrån var, salt-sylt-socker-gele.
                    Därav blev det sylt för denna storlek, men både sylt och socker är ju sött och gott.

                    Comment


                    • OK, då förstår jag. Blandade ihop sylt och gelé

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                        Men jag hade den till jordnötter häromdagen, det funkade också.
                        Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                        OK, då förstår jag. Blandade ihop sylt och gelé
                        Blanda jordnötter, sylt och gelé. Blir det verkligen gott.

                        Comment


                        • Sukkerskål med puntmerke. Stetten er blitt vridd ved gjenoppvarmingen.

                          Click image for larger version

Name:	DSC_0050.jpg
Views:	1
Size:	91,5 KB
ID:	550613Click image for larger version

Name:	DSC_0051.jpg
Views:	1
Size:	32,3 KB
ID:	550614

                          Comment


                          • Var är Ni?

                            Hallå pressglasfreak, här kommer ett mönstergillt fat. Notera att det är olika mönster i alla åtta rutorna.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Hallå, hallå.
                              Här är en pytteliten del av pressglasfolket.

                              Snyggt fat. Har aldrig sett ett med så mycket olika mönster.
                              Är det ovanligt eller har jag bara missat något??????????????????

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                                Hallå, hallå.
                                Här är en pytteliten del av pressglasfolket.

                                Snyggt fat. Har aldrig sett ett med så mycket olika mönster.
                                Är det ovanligt eller har jag bara missat något??????????????????
                                Just nu är Du en STOR del av pressglaskåren Kecke, svaren på tråden
                                verkar helt klart ovanligare än föremålen tolkar jag det som, eller.......

                                Comment

                                Working...
                                X