Vilken fin dubbelpipig plunta! Med zirater och allting. Norge är väl inte alls uteslutet. Jag gissar ändå (för något annat än gissningar kan det inte bli) att den är tillkommen en bit in på 1800-talet, och då blir det Gjövik, ett glasbruk som stundtals verkligen frossade i zirater.
Jag skulle vara jätteglad åt den i alla fall. Visst är Nöstetangen och Kungsholm och Skånska Glasbruket något att stilla drömma om, men med Löitens i en halvan och OP (missar aldrig en reklamchans för denna ädla dryck) i den andra blir den bra ändå!
Nja, vet inte jag.
Har en snarlik. Inköpt från USA. Det enda jag är 100 % säker på är att min under inga som helst omständigheter är tillverkad på Nöstetangen. Hur det är med din vet jag naturligtvis inte.
Visst finns det olikheter,med önskade tider ..... Här ser du en av dina flaskor som gjordes i Devon,som du så riktigt säger !
Därmed inget sagt om detta Norge !
Gå gärna in och kolla KONTAKT/OMVISNING
For omvisning, kontakt museet.
ÅPNINGSTIDER 2012: 2. juni-2.september
Kl. 11-16. Andre tidspunkt kan avtales.
Mandager stengt.
Vis veien
Se veibeskrivelse her
En tur til Nøstetangen museum i Hokksund
kan lett kombineres med besøk til andre
kulturinstitusjoner i området:
- Blaafarveværket
ca. 12 km mot Modum
- Vestfossen Kunstlaboratorium og Fossesholm Herregård
ca. 6,5 km til Vestfossen
Nja, vet inte jag.
Har en snarlik. Inköpt från USA. Det enda jag är 100 % säker på är att min under inga som helst omständigheter är tillverkad på Nöstetangen. Hur det är med din vet jag naturligtvis inte. [ATTACH]130071[/ATTACH]
Svårt med fotografier, men ser inte denna både nyare och betydligt enklare ut än den först visade ? Nog töcks det så.
Jeg er så godt som sikker på at den ikke er norsk da ingen slike doble flasker dukker opp i litteratur, kataloger eller samlinger før Hadeland's katalog fra 1867. Det er ikke tegnet noe slikt i Weyses katalog fra 1763 og så vidt jeg kjenner til er det heller ikke nevnt noe i hyttehunderter (lønnsreglement med liste over modeller og hva man fikk for hver modell) eller fakturaoversikter for de gamle norske glassverkene.
Nja, tycker de är ganska lika.
Men det kanske de inte är.
Här kommer några kompletterande bilder.
[ATTACH]130111[/ATTACH][ATTACH]130112[/ATTACH][ATTACH]130113[/ATTACH]
Tycker nog att de är ganska olika ändå. Se speciellt på nederdelen ! Visst kan man se en tydlig kvalitetsskillnad, även om det är samma typ av plunta ? Det är de små,små detaljerna som gör èt.
När den sist var aktuell var den troligen från England eller Frankrike. Nu verkar den vara från Nöstetangen.
Den har väl legat till sig kan jag tro.
Sist var den ca 150 år gammal, det kan säkert också stämma.
Men att den på tre år skall ha ökat så markant i ålder det håller jag för orimligt.
Hoppsan, skumt detta. Hur många länder kan den komma från måntro?
För att inte tala om åldern, den varierar tydligen också med humöret,
precis som min egen.
Hoppsan, skumt detta. Hur många länder kan den komma från måntro?
För att inte tala om åldern, den varierar tydligen också med humöret,
precis som min egen.
Har du möjligen en aning om vad denna typ av plunta heter på utrikiska, Engelska t.ex.
Söker på doubleflask och twinflask utan napp. Intressant att veta hur ovanliga /vanliga de är ?
Sök på gimmel flask alternativt gemmel fask.
Påklipp kallas rigaree.
Jovisst de fanns där på nätet, men de tycks ju inte växa på trän precis. Finns tydligen helt släta och de med "pinched glass" eller "rigareed". I lite olika utföranden, kan inte se två exakt likadana. Priser från c:a 200 GBP. Alltså inte rara eller unika,men ganska ovanliga på marknaden som det ser ut. Den ena bilden här är så dålig att det inte går att se om det slumpvis skulle råka vara samma flaska, så det går inte att avgöra ens efter förstoring.
Enl. nätet verkar de vara engelska, så var det löst.
Comment