Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röd glasskål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Röd glasskål

Här kommer mitt första inlägg på det här forumet.
    Har en fråga om en glasskål jag köpte för ett tag sedan på loppis. Den kändes så bekant på något vis och jag gillade den röda färgen, men jag har hittills inte funnit någon information om var den kommer ifrån eller vem som kan tänkas ha gjort den.
    Skulle vara kul med lite upplysningar om någon har några! Alltid kul med lite historia plus så är jag total novis på det här området men har ett nytänt intresse.
    Bifogade filer

Titta under foten på skålen i släpljus om det inte står något med små bokstäver
    --eller hur det nu va.

Comment

Om den har hålfot så skall det stå där.

Comment

Jag skulle kunnat gjort den, men inte i denna röda färgen!

Rejmyre Glasbruk körde mycke med denna färg!

Gjordes på frihand på pipa, (eller spik, ej ihålig) ni vet dom där vaserna (kallade Hundben) dom gjordes på samma vis, det blev mycke sällan två lika.

Paul Kedelv sysslade mycke på 50 talet med denna teknik!
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Flygsfors kanske, Kedelv?
          --eller hur det nu va.

Comment

Var inte Kedelvs Coquille-alster alltid i minst två färger varav den ena vit?

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
              Var inte Kedelvs Coquille-alster alltid i minst två färger varav den ena vit?
              Ja så var det väl Kecke!
              Hirvi
              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Det här är inte Flygsfors som Kecke säger. Hon har rätt att det är en vit rand i Flygsfors Coucille. Jag kan också tro på Reimyre men det fanns andra som gjorde sådana, tror att Sea gjorde åt Valter Johansson
                mvh Lasse

Comment

Har kollat lite och citerar ur "Paul Kedelv - från Trä till Glas."

"En av de första serierna som Kedelv gjorde vid Reijmyre var Harlekin, en serie som har vissa drag av Coguille men som vid närmare påseende visar sig vara något robustare men som fortfarande har samma formkänsla. En annan förändring var färgsättningen, borta var de vita slingorna, färgerna var aldrig mer än en eller två."

Jag har inte sett någonting ur serien Harlekin så jag vet inte hur den ser ut men det skulle ju kunna vara den?????

Comment

Kan inte heller

Comment

Ja, Harlekin låter mer likt än Coquille. Skall se om jag hittar bild någonstans på en sådan så får jag jämföra!
                      Foten är platt och jag ser inga små bokstäver på den... Är det alltid signatur på sakerna? Lurigt det där. Hade varit lättare om det stod
                      Tack för snabba svar!
                      Last edited by itwasonlyaheart; 2007-03-29, 23:37.

Comment

Den här ser likadan ut fast att den är i en annan färg:

Comment

Dessa skålar är mycke svåra att säga vem som gjort utan signering!
                          Jag kan bestämma mitt eget handgjorda glas till 99%, men just sådana här skålar i olika former som jag gjorde drejades ut i fria luften genom hastigheten (snurren) på pipan, det finns liksom inget att gå på, det enda var om man mixtrade med färger,då kan man avgöra!

Som exempel! Hade fria händer att göra vad jag ville, kunde göra 25st en dag och två blev inte lika, bara för att det var kul att variera sig och hitta på, allt gick till försäljningen (turisten).
                          Hirvi

Comment

Nu först fattar jag Hirvi, känner mej aningen trög.
                            Om många glasbruk gjorde likadana så förstår jag att det inte går komma längre med denna skål.
                            Har du någon kvar av de som du gjorde?
                            Det skule vara kul att se.

Comment

Working...
                            X