Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Osannolikt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Osannolikt?

Dagens magra loppis gav en sliten "Agedyna" och tvenne
    saltkar i "Empirestil" eller för all del, sv. Karl Johanstil..
    Höjd 6,2 cm, diam. 6,4 cm..
    Slitage under och runt om, puntelmärke, måttligt med lusor och sliror..
    Gjövik, tror jag inte på, men däremot Göteborg?

Säg att 2x5 kronor går att överleva..
    Väck mig ur drömmen, hahaha..

Mvh

Click image for larger version

Name:	004.JPG
Views:	1
Size:	104,3 KB
ID:	656039[ATTACH]129260[/ATTACH
    Bifogade filer

Hallå,
    Grattis till ögonfröjd. Tror som du på Göteborg. So long...

Comment

Grattis till ett fint par. Hittade ett liknande på loppis för en 100:- Vände den och den var märkt Hadeland -86 tror jag, Så allt är inte guld som glimmar så den fick stå kvar

Comment

Nu var dessa INTE mäkta, signerade.
        Enda "signaturen" var slitage från gångna tider, vilket gillas varmt här!

Kallas av "expertis" för patina..:-))

Fanns mer på det äldre parets bord, missade precis ett
        oktogonalt saltkar i älvdalsporfyr.. :-(

Snöt dock åt mig en simpelt vriden karaff, modell större..
        Ganska vanlig, men från mitten av 1800..
        En som jag trodde först, skånsk? "agedyna" nu reviderad till antik kelim sydd till dyna..

Trots allt, längtar till nästa helg, då ställer Lasse Östman ut på Söder, "KAOLIN" på Hornsgatan..
        Missa inte det!!

Inte heller lö-sö loppisar små som större, utom och inom broarna..

Men som sagt..
        Mäster:
        Lasse Östman!!

Mvh
        Bifogade filer

Comment

Hallå,
          Den där dynan vi jag se i bild. Rölakan och kaukasiska motsvarigheter är svåra att skilja åt och vårt forum är dåligt på textiler.
          Kom igen och so long....

Comment

Hej Kim!

Inte riktigt mitt "område" även om jag är svag för vackra textilier...
            Ska invänta morgondagens ljus för bild, lovar att återkomma.
            Glömmer jag, vänligen påminn mig!
            Har dock markerat påsen med Post-it lapp nu, dessutom i orange ..:-))

Ha det gott!

Mvh
            Last edited by Mont blanc; 2013-01-27, 21:04.

Comment

[QUOTE=Mont blanc;228600]Nu var dessa INTE mäkta, signerade.
              Enda "signaturen" var slitage från gångna tider, vilket gillas varmt här!

Kallas av "expertis" för patina..:-))

Fanns mer på det äldre parets bord, missade precis ett
              oktogonalt saltkar i älvdalsporfyr.. :-(

Jag skev grattis till ett fint par jag såg slitaget så jag betvivlade inte att dom är från tiden
              Jag köpte ett runt porfyr saltkar av en antikhandlare för 20kr och när jag är på väg och gå så säger han att du vet väl att om det var porfyr så skulle den vara dyrare

Mvh/Bengt N

Comment

Ursprungligen postat av Mont blanc Visa inlägg
                Grattis med godt kjøp

Gjövik er det nok sansynligvis ikke... Jeg har sett i alt jeg har av litteratur og tittet i museers samlinger ved et tidligere tilfelle her på PES og så godt som alle (25 av 26) saltkar jeg fant tilskrevet Gjøvik med hvit pålagt kant (evt lyseblå, svart eller mangan på hvite saltkar) hadde dette på både på topp og fot, aldri kun på toppen.

Det finnes selvfølgelig også uten farget kant, men det er en annen diskusjon

mvh
                Banden

Comment

Tack alla vänliga för era trevliga inlägg.

Kim, utlovade bilder på mitt "textilfynd"
                  öppnar en ny tråd under "TEXTIL"..

Välkomna alla och envar!
                  Mvh

Comment

Grattis Mont blanc, loppisen verkar ju inte varit speciellt mager för din del. Förutom saltkaren så är ju karaffen du nämnde eftertraktad och vacker. Många svenska glasbruk tillverkade blått glas förutom Göteborg, även om Göteborg oftast nämns i auktionskataloger mm.

Comment

Dagens magra loppis gav en sliten "Agedyna" och tvenne
                      saltkar i "Empirestil" eller för all del, sv. Karl Johanstil..
                      Höjd 6,2 cm, diam. 6,4 cm..

Säg att 2x5 kronor går att överleva..
                      Väck mig ur drömmen, hahaha..

Mvh

[ATTACH]129259[/ATTACH][ATTACH]129260[/ATTACH
                      Det är bara att gratulera. Fann själv 1 styck göteborgskar för en tjuga så jag vet hur ljuvt det känns!
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Simpelt vriden..

Återigen, tack alla!

Rosa, hej!

Blått glas har många bruk tillverkat.
                        Kantat med vitt, under tidigt 1800 tal är få, i (Sverige) vad jag vet endast Göteborgs glasbruk..

Mager och mager, man har med åren blivit bortskämd, trots att många loppisar
                        idag ger mager utdelning.
                        Ju mer man lärt med åren, desto mer inser man vad man "gått ifrån" på loppisar.
                        Men allt är ju relativt..

För ordnings skull och under glas: Simpelt vriden karaff, höjd 35 cm och diam. 15 cm..
                        Ovanligt fri från avlagringar invändigt.

Mvh
                        Bifogade filer

Comment

De simpelt vridna får man titta på extra noga då de tillverkas än idag.
                          Saltkaren ser bra ut, puntelmärke och slitage i botten ger jag inte mycket för som åldersbestämmelse men däremot ser det ut som slitage inuti? Det är betydligt bättre
                          Last edited by Legion; 2013-01-30, 19:48.

Comment

Bäste Äjth

Grattis till fyndet!

I min fantasi har ett antal saltkar överlevt tidens tand på grund av sitt ringa omfång, sin litenhet ?
                            Rätt eller fel?
                            Att hitta dessa i par i en "skräplåda" bland plastpärlor, skumnallar i frotté och
                            udda skedar från IKEA, känns som sagt osannolikt!

(Man brukar säga att den siste idioten ännu inte är född, fan må trót :-)) ..)

Va?

Mvh
                            Last edited by Mont blanc; 2013-02-05, 19:56.

Comment

Återigen, tack alla!

Rosa, hej!

Blått glas har många bruk tillverkat.
                              Kantat med vitt, under tidigt 1800 tal är få, i (Sverige) vad jag vet endast Göteborgs glasbruk.........
                              Mvh
                              Min kommentar byggde på vad jag läst i "Gammalt glas" av Anderbjörk och Nisbeth. På sidan 68 står det bl a

"En annan för sent 1700-tal och 1800-talets förra del typisk glassort är det blå glaset. Det har blivit något av ett axiom att Göteborgs glasbruk tillverkat nästan allt blått glas som bevarats. I själva verket torde detta bruk ha svarat för en förhållandevis obetydlig del av den totala produktionen av blått glas. Samtliga svenska glasbruk, som inte huvudsakligen var inriktade på en specialtillverkning av fönsterglas eller emballageglas, torde ha framställt blått glas i större eller mindre mängder. Vi har säkra uppgifter från - förutom Göteborg - bl a Casimirborg, Cedersberg, Rejmyre, Kosta, Limmared, Wentzelholm, Skönvik, Långvik, Strömbäck, Liljedal och Carlsdal. Import från Norge och England har dessutom förekommit."

Därefter står det att framför allt prydnadssaker och mer lyxbetonade nyttosaker tillverkades av blått glas. Saltkar liksom fickpluntor och spillkummar hörde till de vanligaste föremålen. Ibland försågs t ex muggarna, urnorna och saltkaren med med kanter av vitt benglas. På sid 69 står det att föremål av blått glas med absolut säker proviniens är ovanliga och att möjligheten att skilja de olika brukens tillverkningar är obetydliga.

Men boken är tryckt 1968 så det kan ju ha kommit fram nya rön efter det.

Comment

Working...
                              X