Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas Iittala

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Pressglas Iittala

Någon som kan sin äldre finska pressglashistoria? Stamstället bjöd idag på en riktig läckerbit i form av en pressglasskål märkt "iittala." i bottens insida. Är det någon som har koll på när de märkte sina pressglasalster? Jag får försöka lägga in en bild framåt kvällen.

Här kommer några bilder. Grymt svårt att fånga märkningen, hoppas att ni ser den på sista bilden. Diameter på skålen är dryga 20 cm. Klockrent skick för en gångs skull när det gäller pressglas, den här har de varit rädda om.
    Bifogade filer

Comment

Det var en vacker skål du hittat.
      Tycker mej kunna se ett A och ett L på första bilden men hur jag än stirrar så ser jag inget på tredje bilden. Var finns märkningen?

Comment

Den finns faktiskt över hela bilden, från vänster till höger IITTALA

Comment

Ja den var fin!!!
          Har tittat länge!
          Såg inget!
          NU!
          Vad stora bokstäverna var, I, var svårt att se!
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Nu har jag sovit på saken och därefter noga tittat på skålen igen.
            Hirvi säger dessutom att bokstäverna är stora.
            "Det första man blir blind på är ögonen".
            Så verkar vara fallet för mej, ser inte en endaste bokstav på sista bilden.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
              Nu har jag sovit på saken och därefter noga tittat på skålen igen.
              Hirvi säger dessutom att bokstäverna är stora.
              "Det första man blir blind på är ögonen".
              Så verkar vara fallet för mej, ser inte en endaste bokstav på sista bilden.
              Sorry Kecke, bilderna blev i omvänd ordning, det är givetvis på den översta av bilderna som du ser signeringen. På sista bilden så skulle det behövas riktiga hökögon för att se något.

Lite mer fakta, såg att Iittala grundades 1881 och man kan väl anta att något av det första som gjordes var pressglas. Det skulle vara kul om någon visste när man signerade sitt pressglas.

Comment

Det här verkar inte vara helt lätt. Jag har varit i kontakt med Iittalagruppen (museumavdelningen) i Finland där bilderna valsat runt, någon hade för sig att de sett något liknande men var inte säkra. Därefter så skickade de bilder till själva glastillverkningsdelen hos Iittala, men där var det ingen som kände till något. Via tips från dem så har jag nu skickat bilder till Finlands Glasmuseum, vi får se vad de svarar.

Comment

Jodå, de satt inne med svaret.

"Your glass bowl is in the catalogue of Iittala in 1922. The production number
                  of it is 4333 I, but the pattern has not name. The designer of this bowl is
                  anonym"

Comment

Working...
                  X