Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljusstakar formade som städ. Varifrån? [ID: Strömbergshyttan Gunnar Nylund]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Ljusstakar formade som städ. Varifrån? [ID: Strömbergshyttan Gunnar Nylund]

Sista glasfrågan för denna gång gäller två ljusstakar som har formen av städ. De är planslipade ”överallt”. Höjden är ca 7 cm och ovansidans längd är ca 13 cm. Stakarna är tunga, över 600 gram st (kanske kristall?). Är det någon som känner igen modellen och vet var och när de är tillverkade? Tacksam för information.
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2013-02-05, 09:16.

Gunnar Nylund, Strömbergshyttan 1952-54.

Hej! Denna ljusstakemodell finns i min katalog från Strömbergshyttan daterad 1954, och enligt min far (som var hyttmästare där mellan ca 1950-79) så är det Gunnar Nylund som står för formgivningen. Han har nämligen skrivit GN vid denna modell. Den har beteckningen P30. I min katalog från 1972 finns den inte med, varken i prislistan eller på bild, så jag tror den hade slutat tillverkas vid den tiden. 1954 fanns den i en storlek, nämligen samma som din 130mm enligt katalogen från det året.

Comment

Tack för svar angående ljusstakarna. Det är lite senkommet men jag har senaste tiden varit upptagen med annat och därför inte "tittat in" på PES på ett tag. (Något som ju du, rebessin, nu vet anledningen till). Men det hör sannerligen till god ton och artighet, att tacka när någon har haft vänligheten att svara på den fråga man har ställt.
      Jag är mycket glad över att ha fått veta ljusstakarnas upphov

Comment

Working...
      X