Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olivgrön vas – ålder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Olivgrön vas – ålder?

I fyndlådor från julhelgens auktion kom en del saker med hem och som jag har frågor om. Här är den första – en olivgrön vas med slipad stiliserad ”kvist” och druvklase och olivslipningar runt om. Slipat puntelmärke. Höjden är 20 cm och på det bredaste stället är den 11 cm i diameter.
    Var den är tillverkad är kanske inte så lätt att säga men åldern är jag lite nyfiken på. Min egen (kanske felaktiga) gissning är 30-40-tal. Tacksam om någon vet dess ålder.
    Bifogade filer

Åldersmässigt ligger du nog rätt. Jag får Sandviks-vibbar här men vet egentligen inte alls.

Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
    I fyndlådor från julhelgens auktion kom en del saker med hem och som jag har frågor om. Här är den första – en olivgrön vas med slipad stiliserad ”kvist” och druvklase och olivslipningar runt om. Slipat puntelmärke. Höjden är 20 cm och på det bredaste stället är den 11 cm i diameter.
    Var den är tillverkad är kanske inte så lätt att säga men åldern är jag lite nyfiken på. Min egen (kanske felaktiga) gissning är 30-40-tal. Tacksam om någon vet dess ålder.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Vinkaraff är min känsla....Sladden gissar på plåttermos men då måste ju det fattas en kopp och dessutom står han i vinångorna från gulaschkoket
      --eller hur det nu va.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Åldersmässigt ligger du nog rätt. Jag får Sandviks-vibbar här men vet egentligen inte alls.
        Tack, Äjth, för bekräftelse på ålder - och gissning på Sandvik.

Ursprungligen postat av nisse 8 Visa inlägg
        Vinkaraff är min känsla....Sladden gissar på plåttermos men då måste ju det fattas en kopp och dessutom står han i vinångorna från gulaschkoket
        Tänk vad lite vinångor kan göra . ge honom lite att dricka, så rättar nog synen till sig .
        Vinkaraff kan det säkert vara. dock har den aldrig haft någon propp. Men å andra sidan är det nog i så fall en dekanteringskaraff och skulle därför inte ha någon propp.
        Hoppas gulaschen blir god och att ni båda fortsätter att njuta.

Comment

Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
          Tack, Äjth, för bekräftelse på ålder - och gissning på Sandvik.

Tänk vad lite vinångor kan göra . ge honom lite att dricka, så rättar nog synen till sig .
          Vinkaraff kan det säkert vara. dock har den aldrig haft någon propp. Men å andra sidan är det nog i så fall en dekanteringskaraff och skulle därför inte ha någon propp.
          Hoppas gulaschen blir god och att ni båda fortsätter att njuta.
          Efter moget övervägande och intagande av Gulasch och dryck har vi nu skärpt upp det hela och tycker att storleken nog gör att det är en vas.
          Sandvik tror vi inte på. Många bruk hade en massa som liknade, eller var, sodaglas.
          Nisse tror utländsk, jag är tveksam...
          Sladden genom nisse8

PS Vi ändrar oss! Är nog karaff pga. vinklasen.DS
          Last edited by nisse 8; 2012-12-30, 18:22.
          --eller hur det nu va.

Comment

Ja, det hjälpte ju att ni fick mat o dryck i er .
            Karaff tror jag mer på nu, än vas. Emellertid är det nog - med hänvisning till storleken - en karaff för portvin eller möjligen sherry. Svensk eller utländsk? Jag får kanske fråga den

.

Comment

Working...
            X