Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hoppa hage

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hoppa hage

Har inte kommit över så fasligt mycket den senaste tiden. Fokus har varit på annat.
    Denna lilla glassplutt köpte jag dock på tradera. Den gamla på Liljedahl säger att de användes när man hoppade hage. man kastade glasbiten som användes i stälet för sten i glasblåsarbygder. Sedan hoppade man. Fint glas med mycket rökslingor. Även ett trevligt slitage.
    Click image for larger version

Name:	hage2.jpg
Views:	1
Size:	30,2 KB
ID:	655461Click image for larger version

Name:	hage3.jpg
Size:	51,9 KB
ID:	655462Click image for larger version

Name:	hage.jpg
Size:	105,4 KB
ID:	655463

Gillar de där enkla sakerna!

Comment

Artig liten sak Hvor stor er den egentlig?

Banden

Comment

Jeg har denne som vel er litt i samme kategori, selv om den er i klart glass;

Banden

Comment

Ser ut som en liten räka inuti.

Comment

Den är cirka 8 cm i diameter. Kanske 1,5 cm tjock.

Comment

Bruksslitaget var inte stort - tänker att ett evigt kastande i grus skulle skapa stöttor men denna ser så fin ut.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag skulle nog vilja tro att objektet är en s. k. Gniesten, Glättesten eller vad fenomenet nu kallas lokalt. D.v.s. ett slags ”strykjärn ” för skjortkragar, manchetter och dylikt svåra saker att stryka med de utensilier som då fanns till hands.

Den hamnar, tycker i alla fall jag, i samma kategori som t.ex: Spottkopp, lökglas eller oljelampa?

Eller varför inte, snusburk, medicinburk eller helt enkelt förvaringsburk.

Det torde kanske vara upp till brukaren vad vissa saker användes till, i och med att utseendet lämnar till hur flexibel hjärna användaren besitter.

Upa LS
                --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Jag skulle också säga att det är en glättesten som vi säger här i Närke, men de har väl olika namn i olika delar av Sverige.

Comment

Ursprungligen postat av A.F Visa inlägg
                    Jag skulle också säga att det är en glättesten som vi säger här i Närke, men de har väl olika namn i olika delar av Sverige.
                    Glättesten säger vi här i Knalle-riket oxå!
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Som alltid är det svårt att veta vad ett föremål faktiskt använts till. Flera föremål har nog haft samma användningsområde.
                      Sänder in några bilder från Allans bok samt en jämförelse med mina glättestenar.
                      Click image for larger version

Name:	glatte.jpg
Size:	45,5 KB
ID:	543179Click image for larger version

Name:	hagebok.jpg
Size:	27,0 KB
ID:	543180

Comment

Størrelsen ligger et sted mellom glasklickar og glattesteiner?

Ut fra de første bildene ser det ut til at slitasjen er den størst på den "glatte" siden? Dette kan tyde på at den bare har vært i bruk på den ene siden.
                        Hadde man brukt den til å kaste på grusen ville slitasjen vært like stor på begge sidene og kanskje størst i kantene?

Banden

Comment

Working...
                        X