Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten fredagsknatting

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten fredagsknatting

Liten knubbis med pyttelitet hålrum. I hålrummet fanns det en droppformad "stöt" med genomgående hål i den smala
    nedåtvända änden. Ekipaget var sammanhållet med tejp. Hör dom ihop?
    Vad är det i så fall?
    Eller är kanske den ena delen, den med hålrummet ett vanligt bläckhorn? Då kan den andra
    delen "droppen" vara hänget underst på en kristallkrona.
    Vad tror Ni?

PS Min sambo som är en klok kvinna föreslår dyr parfym och sedan fastnar en liten droppe i hålet som man sedan kan
    applicera, förslagsvis bakom örsnibben.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2012-12-14, 17:52.

Droppen dripp......

Har nu testat droppen, den fungerar utmärkt. Den släpper ifrån sig en, säger en droppe efter varje dopp.
    Verkar alltså som användningsområdet är att droppa något, parfym eller någon sorts medicin troligtvis.

Comment

Tveksamt om de hör ihop, Kanten på bläckhornet är ju gjort för att ha ett lock. Den andra delen ser mer ut som ett hänge.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
        Tveksamt om de hör ihop, Kanten på bläckhornet är ju gjort för att ha ett lock. Den andra delen ser mer ut som ett hänge.
        Tack Legion för Dina synpunkter.
        Jag håller med om att det borde vara den rätta förklaringen, tycker dock att hålrummet i glaset är väldigt dåligt tilltaget. Det rymmer inte mer
        bläck än till ett normallångt brev skulle jag uppskatta. Droppen är då ett hänge förutsätter jag att Du tror...........
        PS Även om parfymteorin vore rätt så utesluter den ju inte att ett lock anbringats när parfymen inte brukats, dyr parfym är väl lättflyktig...........
        Last edited by prylsnubben; 2012-12-15, 12:17.

Comment

En sådan glasdroppe hängde som motvikt i en höj och sänkbar taklampa i mitt barndomshem, minns jag.(tidigt 50-tal) Den droppen var kanske lite större än din.
          Den var mycket fascinerande med sina små luftbubblor inuti.
          Jag minns också att när en ny tyngre lampskärm ersatte den gamla så behövde glasdroppen kompletteras med en extra motvikt, i mässing för övrigt, för att balansera det hela.
          Om glasdroppen från början var ämnad som motvikt egentligen, känner jag däremot inte till.
          - - - - - - - - - -
          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Tack Lars F. På det tar vi ett spår från LP-n Bop till you drop med en av mina stora favoriter,
            Ry Cooder.

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
              Jag håller med Dig Legion. Bläckhornen var väl inte alltid så stora.
              Lasse

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                Jag håller med Dig Legion. Bläckhornen var väl inte alltid så stora.
                Lasse
                Breven var kanske inte så långa alla gånger.....

Comment

Working...
                X