Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaska(?) med pip

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flaska(?) med pip

Det var en fyndrik dag igår. Jag kunde inte heller låta bli den här flaskan, eller är det en vas kanske?
    Jag vill minnas att jag sett något liknande i klarglas innan.
    Blir inte riktigt klok på om tingesten är gammal eller ny, då jag tycker glas är så svårt. Jag vill tro gammal, då den liksom blivit prickig på insidan och glaset känns lite slitet. Men när jag ser på själva "flaskan" så är den gjord i två (tre med pipen) stycken och "svetsen" känns liksom inte så gammaldags, eller? Pipen är i ett stycke, med ser avsågad ut (se bild).
    I botten på flaskan är det som en kulle som går upp. Det är svårt att se hur den ser ut undertill, då det är en träbit fastlimmad där.

Vet någon vad detta är?

Click image for larger version

Name:	IMAG1261-1.jpg
Views:	1
Size:	87,0 KB
ID:	655415

Name:	IMAG1262.jpg
Size:	99,6 KB
ID:	655416

Name:	IMAG1263.jpg
Size:	101,2 KB
ID:	655417

Name:	IMAG1264.jpg
Size:	73,8 KB
ID:	655418

Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
    Det var en fyndrik dag igår. Jag kunde inte heller låta bli den här flaskan, eller är det en vas kanske?
    Jag vill minnas att jag sett något liknande i klarglas innan.
    Blir inte riktigt klok på om tingesten är gammal eller ny, då jag tycker glas är så svårt. Jag vill tro gammal, då den liksom blivit prickig på insidan och glaset känns lite slitet. Men när jag ser på själva "flaskan" så är den gjord i två (tre med pipen) stycken och "svetsen" känns liksom inte så gammaldags, eller? Pipen är i ett stycke, med ser avsågad ut (se bild).
    I botten på flaskan är det som en kulle som går upp. Det är svårt att se hur den ser ut undertill, då det är en träbit fastlimmad där.

Vet någon vad detta är?

[ATTACH]127483[/ATTACH]

[ATTACH]127484[/ATTACH]

[ATTACH]127485[/ATTACH]

[ATTACH]127486[/ATTACH]

Det är en sydeuropeisk vinkaraff. Man höll i den kraftigare "pipan" och hällde ur den mindre. Svenska turister tog med sådana hem bl.a på 50-60-talen.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tackar Lyckades nu hitta att de heter "Porrón" på spanska.
      Himla otymplig pryl att släpa hem från Spanien
      Här hemma får den bli blomvas i alla fall.

Comment

Working...
      X