Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glas med omvikt kant på fot och luftbubblor i ben

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glas med omvikt kant på fot och luftbubblor i ben

Hej, undrar om ni kan säga ungefär hur gammalt det här glaset kan vara? Jag misstänker att kupan har varit större och att det är nedslipat.
    Slitage i botten, puntelmärke samt "grus" på ett ställe i glaset där bubblorna sitter. diameter på foten är c:a 8 cm (har inte glaset framför mig just nu så det är en uppskattning).

Click image for larger version

Name:	glas.jpg
Views:	1
Size:	92,1 KB
ID:	655109

Name:	glas2.jpg
Size:	89,5 KB
ID:	655110

Glaset kallas bl.a. i Olufsen-Weyses kurant över Nöstetangenglas "Perlkelchen". Det har en "hessisk" fot (klockformad med omvikt kant), en mittnod med luft och en kupa som kan variera i utseende och har oftast en samling luftblåsor i den förtjockade kupbottnen, en centralblåsa omgiven av omgivande mer eller mindre regelbundna blåsor. Du har rätt i att glaset verkar en smula oproportionerligt, det kan ha blivit nedslipat. Glastypen har tyskt ursprung och tillverkades vid de flesta tyskinspirerade glasbruken (och det var många det) från c:a 1750 och något årtionde in på 1800-talet, bl.a. här i Norden. Har du möjlighet att ta en bild som visar mynningskanten tydligt och kanske också en bild mot vit bakgrund så att färgen och orenheter i glaset syns tydligare? Vad säger ni andra, är det här glaset från tiden eller en senare stilkopia? Kupans något utdragna bottenform stör mig lite, men jag skall ta en titt på olika Perlkelchen i litteraturen för att jämföra. Har du någon historia bakom glaset?

Comment

Hej, tack för infon! Hittade en annan tråd här där det diskuterades Kungsholmsglas och där fanns en snarlik på bild.
      Min känns sliten och mynningskanten är som sagt slipad.

Glaset hittade jag på loppis för en billig peng =)
      Kommer antagligen sälja det vidare då jag mest samlar på P.O Ström och dylikt från 60-talet.

Här kommer lite mer bilder. (Har laddat upp igen då det strulade tidigare)

Name:	1.jpg
Size:	89,4 KB
ID:	542563

Name:	2.jpg
Size:	106,4 KB
ID:	542564

Name:	3.jpg
Size:	90,8 KB
ID:	542565

Name:	4.jpg
Size:	60,6 KB
ID:	542566

Name:	5.jpg
Size:	91,6 KB
ID:	542567
      Last edited by TonyR; 2012-11-23, 07:51.

Comment

Nu har jag kollat lite närmre på bilder av olika Perlkelchen och det är helt OK i formen. Tyvärr är ju detta nedslipat en del, kanske runt 5 mm, och det ändrar ju både proportioner och värde, men möjliggör å andra sidan användning. Borde nog gå att få en slant för. Lycka till!

Comment

Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
          Nu har jag kollat lite närmre på bilder av olika Perlkelchen och det är helt OK i formen. Tyvärr är ju detta nedslipat en del, kanske runt 5 mm, och det ändrar ju både proportioner och värde, men möjliggör å andra sidan användning. Borde nog gå att få en slant för. Lycka till!
          Tack så mycket för infon Gärdsle! Det uppskattas verkligen.

Comment

Working...
          X