Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ståndsmässig avslipad karaff

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ståndsmässig avslipad karaff

Kunde inte undanhålla Er en bild i kväll på denna formblåsta tedosa (antar jag) med ståndsbård
    och guldornamentering. Fler bilder kommer imorgon. PS inköpt idag på loppis för en guldtia.
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Kunde inte undanhålla Er en bild i kväll på denna formblåsta tedosa (antar jag) med ståndsbård
    och guldornamentering. Fler bilder kommer imorgon. PS inköpt idag på loppis för en guldtia.
    Ser rätt najs ut!

Comment

Verkligen fin!

Comment

Tack EB och Simco.
        Hoppas nu verkligen att det är en tedosa som jag hittat. Hittar inga liknande, däremot några lite lika
        som betecknas som karaffer. Nu är min så liten att jag har svårt att tro på att det är en karaff. Den
        är 12cm hög och 10cm i diameter.

Bladrankorna med sina klasar är ju ett vanligt motiv på graverade glas under sent 1700-tal och
        tidigt 1800-tal. Förekommer även på Kungsholmsglas i Sverige. Mitt glas bör väl vara engelskt
        inbillar jag mig. Ståndsbården pekar väl mot 1800-1850 eller vad tror Ni ?

Hur har förslutningen sett ut ? Som Ni kanske ser på bilden är mynningen helt planslipad.
        Halsen är inte slipad på insidan så någon glaspropp har det nog inte varit frågan om,
        snarare då en typ av tennlock som på den ryska tidigare visade tedosan i inlägg 25.

PS Det är mycket vasst under på vissa ställen, som en stor tunn glashinna som gått sönder.
        Om någon tycker sig se nr 14 undertill i bottnen så innebär det att synprovet blev godkänt.
        Bifogade filer
        Last edited by prylsnubben; 2012-11-15, 11:00.

Comment

Hur ser mynningen ut? Kan det vara en avslipad karaff?

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
            Hur ser mynningen ut? Kan det vara en avslipad karaff?
            Du är inte dum Du EB. Visst ser den avslipad ut, har tyckt det hela tiden men inte kopplat,
            Du vet Wolves............
            I och för sig så ser ju vissa av dosorna i tråden även de avslipade ut, men de är ju även slipade
            på insidan så att proppen ska sitta perfekt. Undantaget om det ska vara en ring av tenn och ett
            tennlock som på den eventuellt ryska dosan. Får kolla lite karaffer ikväll, dom är ju så mycket
            lättare att hitta. Tack EB för spåret, nummer under för ihopparningen med proppen, javisst.
            Avslipat vid överkanten på den undre ringen verkar väl troligt ?
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Du är inte dum Du EB. Visst ser den avslipad ut, har tyckt det hela tiden men inte kopplat,
              Du vet Wolves............
              Full förståelse!

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                Full förståelse!
                Du är kanske lite snabb med förståelsen............?
                Kolla inlägg 4 på denna tråd.

Jaha, tillbaks på ruta 1 igen.

-men som sagt, jag blev bara blåst på 10kr, häpp.......
                Last edited by prylsnubben; 2012-11-15, 23:05.

Comment

Working...
                X