Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rund skål med "fack" på träfat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rund skål med "fack" på träfat

Den här skålen på träfat hängde med mig hem i lördags. Jag tycker att det är väldigt svårt med glas och har ingen som helst aning om när eller varifrån den kan tänkas komma...
    Jag vet inte om den kan ha stått på någon slags snurrbricka, då det är ett hål i botten på träfatet. "12:75", som står skrivet under kanske är vad den kostade som ny?
    Vet någon mer? Ursprung, ålder o.s.v.

Click image for larger version

Name:	IMAG1173.jpg
Views:	1
Size:	136,8 KB
ID:	655006

Name:	IMAG1175.jpg
Size:	58,1 KB
ID:	655007

Name:	IMAG1176.jpg
Size:	45,8 KB
ID:	655008

Den här pjäsen fick man SOS (smör, ost och sill) på förr i världen (minst 50 år sedan)tillsammans med två vita och en brun. Det är alltså en slags salladjär men den kallas för nånting också som jag inte kommer på just nu. På bordet har den stått i alla fall. Skulle tro att den är från 1950-talet, men varifrån den kommer svårt att veta eftersom det fanns kanske 25 glasbruk som tillverkade hushållsglas bara i Sverige. Krokarna på sidan är lite intressanta. Hur har de använts? Anteckningen är helt säkert det ursprungliga priset.

Comment

Hallå,
      Jo SOS är riktigt, men vad man kallade karusellen för minns jag inte p.g.a. alltför frekventa besök på gubbkrogarna. Men nog karllar man typen av uppläggningsfat för cabaré.
      So long...

Comment

Cabaré var ordet jag inte fick fram ur mina hjärnvindlingar. Tack, Kim!

Comment

Tack för er information

Comment

Det är bara fantasin som begränsar. Jag använder min ganska ofta att ha "småplock" i. Tex oliver, minitomater, picklesgurka m.m. Även användbar för den som gillat tackos.

Comment

Fick just syn på en liknande tingest hos en auktionsfirma www.kvarnensulvik.se. Där kallas den för tapaskarusell!

Comment

Working...
              X