Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Graverade och förgyllda assietter - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Graverade och förgyllda assietter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Graverade och förgyllda assietter

Tänkte genast Tyskland och rätt bra ålder när jag såg denna assiett, men sedan dök det upp 11 till och då började jag fundera..... Helt klart ett hantverk då vikten varierar väldigt, det känns nästan som om några är dubbelt så tunga, inga har fått gå till spillo, man har slipat till och rättat till om formen ej varit klockren från början. Bra kvalitet på gravyr och så guldförgyllning med varierande slitage. Knappa 15 cm i diameter.

Känner Ni igen?
    Bifogade filer

Grattis! Trevligt med ett helt dussin så tidiga assietter. När jag såg dem så kom jag att tänka på Kallins glas från La Granja De San Ildefonso.

Comment

Tackar Kaptenen, visst finns det likheter med Kallins underbara glas, tänk om mina assietter kunde vara såpass tidiga, det vågar man nästan inte hoppas när man betalat knappt tre kronor styck för dem. Samtidigt finns det många saker som talar för att de är så tidiga. Nu vore det kul att hitta lite i litteraturen att jämföra med.

Comment

Kanske är de lite nyare ca 1860-80 och från Tjeckien och Moser?

Comment

Working...
        X