Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spetsglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Spetsglas

Det här spetsglaset fick jag med på köpet när jag köpte ett parti pressglas, tyvärr med en spricka i kuppan, foten 7cm med omvikt kant, kuppan 5cm och hojd 12cm. jag älskar det här glaset. vilken ålder har det och går det att härleda till något bruk

Mv/Bengt
    Bifogade filer

monogramet är det SJZ eller SFZ
    Last edited by nobe; 2012-10-11, 22:27.

Comment

Jag gissar på Cederbergs glasbruk och ca 1800, utifrån gravyren.
      PS Ni som är kunniga på området får ursäkta att jag gissar friskt.
      Bifogade filer

Comment

Jag trodde tidigare med den breda foten

Comment

Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
          Jag trodde tidigare med den breda foten
          Som sagt, jag är verkligen ingen auktoritet på detta. Jag sa Cederbergs utifrån gravyren och då kan det inte
          vara speciellt äldre. Men både bruket och åldern kan vara något helt annat än min utsaga.

Comment

Tack prylsnubben

Comment

Mycket trevligt glas. Går inte att säga vart det kommer ifrån med tror också på 1700-tal med tanke på form (stor fot och mindre cuppa) samt övre gravyr. Monogrammet skulle kunna vara senare? Det ser inte riktigt hemma ut på glaset tycker jag ;-)

Comment

Trevligt glas Det bör ha bra ålder!

Comment

Absolut 1700-tal! Bruk anser jag närmast vara omöjligt att fastställa. Vad många glömmer är att gravörerna rörde sig mellan de olika bruken och gravörens "egna" mönster spreds därför. Så var det t.ex. med en gravör på Cedersberg som hamnade på Wentzelholm och fortsatte med "sina" mönster. Namnet har försvunnit ur minnet och boken är undanstoppad
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Jag gissar på Cederbergs glasbruk och ca 1800, utifrån gravyren.
                    PS Ni som är kunniga på området får ursäkta att jag gissar friskt.
                    Ca 1800 kan lika väl vara 1700-tal som 1800-tal vill jag tillägga............
                    F.ö. undrar jag vad som är en indikation på 1700-tal eller äldre, fotens
                    koefficient i förhållande till kuppan eller fotens do i förhållande till
                    glasets totalhöjd, eller................. Någon som vill reda ut detta.......?
                    Last edited by prylsnubben; 2012-10-13, 17:53.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Ca 1800 kan lika väl vara 1700-tal som 1800-tal vill jag tillägga............
                      F.ö. undrar jag vad som är en indikation på 1700-tal eller äldre, fotens
                      koefficient i förhållande till kuppan eller fotens do i förhållande till
                      glasets totalhöjd, eller................. Någon som vill reda ut detta.......?
                      Stilmessig ble glassene høyere og høyere fra midten av 1700-tallet og mot 1780-årene, de hadde brede fotplater i forhold til klokken. Når man nærmer seg 1790-1800 og ut i 1800-tallet blir de nye glassmodellene lavere, mens enkelte av de gamle modellene produseres fremdeles. Noen tiår ut i 1800-tallet begynner også fotplatene å krympe og bli like store eller mindre enn klokken. På slutten av 1800-tallet kommer en periode med høyere glass igjen

Jeg helt enig i at det er store muligheter for at dette er et 1700-tallsglass, men modellen som ligner en "Nøgen Jomfru" modell står i de norske prislistene iallefall et par tiår inn på 1800-tallet, så 100% sikker kan man ikke være.

Banden

Comment

Tack Banden. Lite klokare blev jag kanske men som vanligt är det undantagen som bekräftar regeln.
                        Är det enbart förhållandet mellan fotplattan och kuppans diameter som indikerar åldern i första hand,
                        eller är det en feltolkning av Ditt svar. Att höjden på glasen varierar över tid och beroende vad spets-
                        glaset är avsett för är ju förståeligt. Men fotplattan och höjden hur ser den relationen ut över tid?
                        Last edited by prylsnubben; 2012-10-14, 17:10.

Comment

Hej Banden förklarar bra tycker jag ;-)
                          Visar en bild från min samling med äldre glas till vänster och yngre till höger.
                          Det tredjde glaset är in på 1800-tal (ca 17cm högt)

Comment

Working...
                          X