Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

graverat glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tack inget problem!
    Fina glas som sagt ;-) Lätt glasmassa kan ju indikera äldre glas - i alla fall i Sverige.

Comment

Trevligt glas! Smågårde har nog inte så fel i tid. Gravyren är mycket typisk för sengustaviansk tid, men den hängde med några årtionden in på 1800-talet. Tillverkande glasbruk eller gravör brukar vara vanskligt att avgöra.

Comment

Idag var jag på Metropol Auktioner på Sveavägen i Stockholm för att titta på de 14 "etsade", 10 cm höga glasen, se nedan. Utropspris var 1000 kr och jag tänkte att jag kanske kunde göra ett fynd ifall de var hela och utan beläggning. De var i bra skick, bara ett var nedslipat och kanske 2-3 nagg totalt. Glasmassan var utan orenheter, bara lite smuts, och något slitage kunde inte ses eftersom de inte var planslipade utan slipade "konkavt" undertill. Men formen, kanten och gravyren kändes äkta, dvs ganska tidigt på 1800-talet.

Gravyren är väldigt lik den på Kims glas som jag visar som jämförelse. Tyvärr är Metropolbilden inte så tydlig....Hoppas att KvP och Metropol inte misstycker att jag lånat bilderna.

Eftersom Metropol har sakerna fint presenterade, mattor ligger t ex utplacerade under möblerna istället för i en dammig hög som på ett annat auktionshus, så fick jag syn på en fin orientalisk matta också.

Mattauktionen gick ut först ikväll och vi behöver verkligen en matta, så blev det den jag köpte. Men jag följde glasauktionen suktande och den slutade på dubbla mattpriset (4 800 kr exkl påslag). Tycker det var roligt att se en så intakt stor grupp av dessa glas (som hade platsat på kvalitetsauktion). Hoppas de får pryda bordet hos någon antik- och glasälskare.
        Bifogade filer

Comment

Som av en slump fann jag den här tråden när jag själv letade efter ett glas jag fick av min kära mor som hon köpt på loppis. Bumpar en gammal tråd nu men det kanske inte gör något.....

Detta glas har jag, endast ett men det har en liknande gravyr som glasen i tråden! Detta är inte planslipat undertill utan har rått puntelmärke och mycket orenheter i massan. Ca 7 cm högt! Så kul att se fler liknande och få lite mer hum om ålder! Click image for larger version

Name:	glas1.jpg
Views:	1
Size:	49,2 KB
ID:	563012Click image for larger version

Name:	glas2.jpg
Size:	52,7 KB
ID:	563013Click image for larger version

Name:	glas puntel.jpg
Size:	44,7 KB
ID:	563011

Comment

Inlägg 18, bilden högst upp - glaspartiet med insvängda liv - vad är dessa glas egentligen avsedda för?

Jag har några dylika - fast utan dekorslipning i överkanten - i övrigt snarlika, närmast 8 cm höga, som jag använder till nästan allt - vin, punsch, glögg, läsk, saft vatten etc.

Comment

Brukar tydligen benämnas "dricksglas svängda".
              Fritt att dricka allt som rinner i dessa alltså.

Comment

Working...
              X