Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Saltströare med historia

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Saltströare med historia

Hittade denna otroligt trevliga saltströare på loppis för en 5 i helgen. Kunde inte låta bli o köpa den. Vart nyfiken på Cerebos som stor på den. Började o googla. Hittade massor av kul information som var helt nytt för mig. Tänkte att jag skall delge den. Säkert kan många av er det redan. Men för mig var det nytt.

1891 så kom allt salt i block. Strösalt existerade inte då. Det året började en farmaceut vid namn George Duncan Bowie att exprimentera med att blanda i fosfater med saltet för att göra det ströbart. Det gick inte så bra för honom. Så han slutade med sitt projekt. Då tog en farmaceut vid namn George Weddell över och experimenterade vidare med Bowies uppfinning och lyckades förbättra det, skapa ett tort, friflytande salt. Han kallade det Cerebos.
    Weddell byggde en fabrik nära saltavlagringar på Seaton Carew, I Durham County. Verksamheten tog snart av, Han anställde en chef, en kemist, ingenjör och en liten grupp arbetare för packning. Genom 1896 arbetade försäljare i hela Storbritannien De skickade prover till läkare och kemister för kommentarer och så namnet på Cerebos spreds.

Ja lite kul o lära sig för mig iaf. Däremot har jag inte kunskap o se hur gammal min saltströare är. Mer än att den är gammal. Någon här som kanske kan säga hur gammal den är?

Click image for larger version

Name:	20.jpg
Views:	1
Size:	41,4 KB
ID:	651828 Click image for larger version

Name:	23.jpg
Size:	43,5 KB
ID:	651830

Name:	21.jpg
Size:	81,7 KB
ID:	651829 Click image for larger version

Name:	24.jpg
Size:	26,3 KB
ID:	651831

Nu har jag iaf hittat vem som gjort glaset Wood Brothers i england. Tänk vad man hittar på nätet när man söker. Fast svårt o bestämma ålder när tidsspannet på stämpeln är 127 år
    Bifogade filer
    Last edited by MrTompa; 2012-09-10, 17:41.

Comment

Det här med ålder är ju aldrig lätt men jag tycker mycket talar för 1950-tal, kanske kan den vara nåt årtionde äldre också för den delen

Comment

Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
        Det här med ålder är ju aldrig lätt men jag tycker mycket talar för 1950-tal, kanske kan den vara nåt årtionde äldre också för den delen

Ja.. Låter troligt för med. Suttit o tittat på massor av ströare nu. O tror att den är troligtvis från 20 talet. Kan till o med vara några år äldre. Fast roliga med denna är att den lärde mig något jag inte visste.

Comment

Skulle gissa på 1900-1920 med tanke på stilen - dels formen på glaset samt typsnitt på text. Vad är själva metallknoppen gjord av?

Comment

Ursprungligen postat av Shaft Visa inlägg
            Skulle gissa på 1900-1920 med tanke på stilen - dels formen på glaset samt typsnitt på text. Vad är själva metallknoppen gjord av?
            Hittar ingen märkning alls. Ser ut som silver eller nysilver. Om det finns en märkning på insidan. Så är den bortfrätt. Känns för mjukt för o vara nysilver. Så mitt tipps är att det faktiskt är silver.

Comment

Jag tror inte man vanligen använde begreppet "made in" så tidigt som början av 1900-talet. Den fanns även med plast/bakelitlock vilket mer pekar åt 1930-50-tal.

Name:	cerebos.jpg
Size:	12,1 KB
ID:	539454

Comment

Made in England

William McKinley, USA:s president 1897-1901, drev igenom en tulltariff för att främja utvecklingen inom den amerikanska industrin. Denna drevs igenom 1890 och från och med 1891 märktes importvaror med t.ex England, Bavaria, Nippon eller stämplades med import.

År 1921 lade man till "Made in..".

Din trevliga saltströare bör med andra ord vara tillverkad efter 1921. Det var förresten en intressant information angående strösaltets historia.

Comment

Intressant ;.-)
                  Tittar man igen efter att ha sett plast/bakelitlocket så kanske tom metallocket inte är original. Ser ut som ringen runt omslutits av ett större lock än metallen.
                  Då känns den som indikerat lite senare ;-)

Comment

ja... Ser faktiskt ut som ett litet bröllop har gjorts här. Förmodligen har det varit bakelit från början. Men. Dom passar otroligt bra ihop.
                    Men det roligaste med denna. Är allt den lärde mig när jag började o söka!

Comment

Kunskap är ju aldrig fel (förutom efter felköp såklart).....

Comment

Hittade en plåtburk av äldre modell från cerebos för ett tag sedan. Tycker den hör hemma i denna tråd. Tittar man på saltströaren på burken. Så har den exakt samma form som den jag har. Sedan gillar jag bilden på pojken o kycklingen. See how it runs.. Hahaha
                        Står ju på sidan av locket. Patent pourer inside.. Som jag fattar det borde då saltströaren ha funnits i burken tillsammans med saltet

Name:	2012-12-28 10.03.25.jpg
Size:	99,3 KB
ID:	543141Click image for larger version

Name:	2012-12-28 10.12.32.jpg
Size:	83,4 KB
ID:	543142Click image for larger version

Name:	2012-12-28 10.12.59.jpg
Size:	95,0 KB
ID:	543143Click image for larger version

Name:	2012-12-28 10.13.32.jpg
Size:	49,3 KB
ID:	543144
                        Last edited by MrTompa; 2012-12-28, 10:29.

Comment

Working...
                        X